Erhverv

Zlatans tøjkollektion mister millioner

Den svenske fodboldspiller Zlatan Ibrahimovic har længe været en helt stor profil på fodboldbanen, men nu er et af hans projekter kommet i modvind.

Selvom han kun lige er vendt tilbage fra en knæskade, er Zlatan Ibrahimovic vandt til at hovere på fodoldbanen. Det er der dog ingen grund til at gøre over hans sportskollektion, A-Z. Foto: Dave Thompson/AP

I fjor lancerede målkongen Zlatan Ibrahimovic sin egen sportskollektion, da han i juni offentliggjorde et samarbejde med den norske gruppe, Varner. Men halvandet år senere er tabet større end forventet, og det står nu klart, at selskabet omsatte for 18,5 mio. svenske kr. i 2016, hvilket svarer til knap 14 mio. danske kr., mens driftsresultatet ligger på minus 92,9 mio. svenske kr. (knap 69,5 mio. danske).

Det skriver det svenske medie Market.

»2016 var virksomhedens første år, og vi havde høje omkostninger forbundet med marketing og til opbygning af organisationen, men selvfølgelig havde vi håbet på højere salg og bedre resultater. Vi var klar over, at vi ikke ville tjene penge allerede det første år, men tabene er større end forventet,« siger økonomidirektør i Dressmann, Toraf Riskild.

Derfor vil sportskollektionen A-Z, som markedsføres med Zlatan Ibrahimovic, fremover komme på hylderne i alle Varner-gruppens 1.500 butikker. Indtil videre blev tøjet kun solgt i nethandlen, som dækker 21 lande, og på stadion.

»Det tager tid at opbygge et mærke. Nu fokuserer vi på at øge bevidstheden ved hjælp af Varner-gruppens butikker. Det er en vældig spændende satsning, som vi ser meget positivt på,« siger Riskild.

Selvom tallene for 2017 ikke er offentliggjort, erkender Toraf Riskild, at salget heller ikke har levet op til forventningerne.

Zlatan Ibrahimovic, der også har medvirket i en række reklamefilm for svenske Volvo, er ifølge Forbes blandt de 20 europæiske berømtheder, der har tjent mest det forgangne år. Ifølge magasinet er der tikket godt 200 mio. kr. ind den målfarlige angribers konto.

BRANCHENYT
Læs også