Erhverv

Populær i Danmark: Dagligvarekædes omdømme styrtdykker i hjemlandet

Rema 1000 er blevet upopulær i Norge.

Efter at have besiddet førstepladsen over Norges mest positive brands i mange år falder Rema 1000 nu til en  256. plads på listen. Arkivfoto.  J¯RGENSEN VALDEMAR

Rema 1000's popularitet falder drastisk i dagligvarekædens hjemland Norge.

Det viser en ny undersøgelse udført af YouGov hos vores nordiske naboer, hvor man har undersøgt hvilke varemærker, der er mest vellidt blandt nordmændene.

Og efter at have besiddet førstepladsen over Norges mest positive brands i mange år falder Rema 1000 nu til en 256. plads på listen.

Undersøgelsen viser også, at Rema 1000 er den mindst vellidte aktør generelt i dagligvarebranchen i Norge.

I skærende kontrast til kædens popularitetskrise i Norge, står Rema 1000 som et af de mest vellidte brands i Danmark.

YouGov har nemlig også udført en lignende undersøgelse i Danmark. Her blev Rema 1000, der er ejet af Reitangruppen, udråbt til det suverænt bedst omtalte brand i landet, der endda slog stærke varemærker som Lego og Mobilepay.

Rema 1000's dalende popularitet i Norge forklares bl.a. med, at kæden i 2017 lancerede en app, der skulle give kunder ekstra rabatter. Initiativet blev en fiasko, mens et hav af utilfredse kunder fulgte efter den mislykkede app.

Samtidig lancerede Rema 1000 sin såkaldte "bestevenn-strategien", der medfødte de største salgstab i kædens historie.

Kæden havde ellers gode intentioner med strategien, der skulle skabe gennemsigtighed for kunderne om Rema 1000's leverandøraftaler. Men samtidig blev leverandørerne skåret ned, så få store virksomheder leverede produkter til dagligvarekæden.

Hele strategien udviklede sig hurtigt til et PR-mareridt for den norske gigant, da især landets mindre bryggerier startede en effektiv marketingskampagne, der fik Rema 1000 til at fremstå som forretningsgiganten, der trynede de små virksomheder.

Læs også