Erhverv
BREAKING

Nyhed: En »one time experience« lakker mod enden for coronakrisens købmænd. Nyhed: Danske aktier i bunden over verdens bedste aktiemarkeder lige nu. Nyhed: Europa går ikke i stå, hvis Putin lukker for gassen.

»Uacceptabelt svigt«: Meyers-kunder fik udenlandsk kød i stedet for dansk i nytårsmenu

Meyer Køkken har omgående opsagt samarbejde med underleverandøren.

Et af Claus Meyers mange projekter er Meyers Køkken, der bl.a. leverer mad ud af huset. Foto: Casper Dalhoff

Nogle af de danskere, der ved årsskiftet satte tænderne i nytårsmenuen fra Meyers Køkken, fik et andet stykke kød, end de havde bestilt.

Hovedretten på den udsolgte menu skulle bl.a. bestå af tournedos af oksemørbrad fra Himmerland. Men det har vist sig, at nogle af menuerne var tilbedredt med oksemørbrad fra Sydamerika.

Det skyldes, skriver den danske kok Claus Meyer torsdag på Facebook, at firmaet er blevet svigtet af sin underleverandør, Genz Kød A/S, der skulle levere det store parti Himmerland-kød.

»Da leverandøren indså, at de ikke kunne levere den aftalte mængde, valgte de at supplere med kød fra Sydamerika – uden at informere os om dette,« står der i opslaget, der er underskrevet af Meyers Køkkens direktør, Carl Johan Paulsen.

Ifølge direktøren matchede det sydamerikanske kød til fulde kødet fra Himmerland, men det gør på ingen måde sagen mindre kritisabel, skriver Paulsen, der kalder leverandørens handling for et »uacceptabelt svigt«.

Det fremgår ikke, hvor mange kunder, der har fået det forkerte kød. Ifølge Meyers Køkken drejer det sig om »en mindre del« af menuerne. Ikke desto mindre har sagen fået Meyers Køkken til øjeblikkeligt at opsige samarbejdet med leverandøren og skærpe alle led i kæden for at undgå, at noget lignende sker igen. Genz Kød har sendt udsendt en meddelelse, hvor der beklages - og samtidig bemærkes, at det sydamerikanske kød både var dyrere og bedre end det oprindeligt tiltænkte.

»Det var en tankeløs nødløsning, som vi har brugt i få enkeltstående tilfælde, men udelukkende i forhold til denne ene storkunde. Vi var meget forhippede på at kunne levere, og at vores leverance skulle være i en fremragende kvalitet. Men det undskylder selvfølgelig ikke, at vores leverancer ikke var mærket korrekt. Det bør de klart være, det siger lovgivningen, og det er entydigt vores ansvar, at man som forbruger kan vælge, hvor ens gode bøf skal komme fra,« skriver den administrerende direktør, Henning Christensen.

Genz Kød lover, at fejlen ikke gentager sig. Ifølge Ekstra Bladet blev sagen i sidste uge afsløret af Fødevarekontrollens Rejsehold, der foretog en kontrol på Slagtehusgade i København baseret på et tip. Kontrollen førte til anmærkninger for vildledning og bøder på sammenlagt 45.000 kr., kan man læse i kontrolrapporten. Genz Kød fik et påbud om næste morgen at kontakte sine kunder og forklare sig.

Efer historien er kommet frem, har Himmerlandskød, der bryster sig af god dyrevelfærd ved udelukkende at producere dansk kød af danskfødt kvæg - bl.a. for at undgå at dyrene udsættes for lange transporter, også været ved tasterne. Herfra slås det fast, at Meyers Køkken har handlet gennem en grossist.

»Vi tager i øvrigt stærk afstand fra misbrug af vores varemærke, som er 100 pct. dansk. Vi garanterer, at virksomheder, der handler med Himmerlandskød altid får dansk kvalitetskød,« lyder det.

Læs også
Top job