Erhverv

Starbucks' kaffekonge skammer sig over racismesag

»Jeg er flov og skammer mig.« Sådan lyder det fra Howard Schultz, mangeårig topchef og nuværende bestyrelsesformand i Starbucks, der tager bladet fra munden i racismesagen, der har ramt kaffegiganten.

Howard Schultz. Mangeårig topchef og nuværende bestyrelsesformand i Starbucks. Foto: AP Photo/Ted S. Warren

Det er ikke en hr.hvem-som-helst, der nu blander sig i den racismesag, der har ramt kaffekæden Starbucks.

Howard Schultz, der igennem flere år var topchef i Starbucks og nu sidder som selskabets bestyrelsesformand, bryder nu tavsheden og går ind i sagen, der har kastet kaffegiganten ud i en shitstorm på de sociale medier og har medført demonstrationer foran flere af kædens caféer.

I et interview med den amerikanske tv-station CBS kalder han sagen for »flov«.

»Jeg er flov og skammer mig. Hvad der skete er forkasteligt på alle måder. Jeg tager det meget personligt, og det samme gør alle andre i vores virksomhed. Vi er forpligtiget til at gøre det godt igen,« siger han.

Interviewet kommer efter, at Starbucks tirsdag meddelte, at kaffekæden den 29. maj vil lukke 8.000 af sine caféer i USA i flere timer for at sende 175.000 medarbejdere på et kursus i at håndtere og modarbejde racefordomme.

Den noget utraditionelle beslutning om at sende flere tusinde medarbejdere på kursus, kommer efter, at Starbucks i sidste uge blev ramt af massiv kritik og anklaget for racisme.

Torsdag begyndte flere optagelser af to sorte mænd, der blev anholdt på en Starbucks i Philadelphia efter at have ventet på en fælles bekendt, at cirkulere på de sociale medier.

Siden har Starbucks med topchef Kevin Johnson i spidsen haft travlt med at undskylde.

Beslutningen om at sende 175.000 medarbejdere på et fordomskursus kommer til at koste Starbucks dyrt - men det er en pris, som selskabet er villig til at betale, fortæller Schultz i interviewet med CBS.

»Det vil koste millioner af dollars, men jeg ser ikke dette som en udgift, men som en investering i vores ansatte og firma,« siger Schultz.

Howard Schultz startede hos Starbucks som markedsføringschef i 1982. Fra slutningen af 1980'erne til 2000 bestred han posten som adm. direktør, før han blev formand.

I 2008 blev han indsat som adm. direktør igen, inden han sidste år vendte tilbage til rollen som bestyrelsesformand og overlod tøjlerne til Kevin Johnson.

Læs også
Top job