Erhverv
0

Efter 10 år: Første danskere har købt superbil fra Præstø

Den danske superbilsfabrikant Zenvo plejer at sælge til udenlandske kunder. Men efter 10 år har de første danskere nu købt en Zenvo-bil. En af dem er Jørgen Strøjer.

Jørgen Strøjer har en samling af sjældne biler og har nu som én af de første danskere købt en superbil af mærket Zenvo.

To danskere er blevet medlem af en særdeles eksklusiv klub. Faktisk en klub, der indtil videre kun tæller to danskere.

For de er de første personer herhjemme, som har en bil fra den danske superbilsfabrikant Zenvo fra Præstø.

Gennem de seneste 10 år har kundekredsen talt oliesheiker, rige asiater og andre udlændinge. Men aldrig en dansker.

Det er der dog blevet lavet om på, afslører Anzhela Kashina, adm. direktør i Zenvo.

»Vi er begyndt at få danske kunder, heriblandt har vi solgt én af vores nye modeller til en dansk kunde. Det er vi glade for,« siger hun.

Jørgen Strøjer er én af de to danskere, der har købt en Zenvo-superbil til adskillige mio. kr.

Han har opbygget sin formue gennem virksomheden Strøjer Tegl og har desuden Strøjer Samlingen, som er en form for museum med over 100 sjældne biler.

På Strøjer Samlingen skal Zenvo-bilen udstilles, fortæller Jørgen Strøjer.

»Jeg har altid været interesseret i sjældne og unikke biler. Man må sige, at Zenvo-bilerne hører til i den kategori. Samtidig er jeg fascineret af, at vi i Danmark er i stand til at stable sådan et fantastisk produkt på benene,« siger han.

Er du ikke fristet af at sætte nogle nummerplader på Zenvo-bilen og bruge den på vejene frem for at udstille den?

»Jeg er mere samler end kører. Sådan vil jeg sige det. Men jeg har også købt Zenvo-bilen, fordi den er et stykke dansk bilhistorie,« siger Jørgen Strøjer.

Hans nye Zenvo-bil er af den model, som i 2015 blev testet og gik i brand i det populære bilprogram Top Gear og efterfølgende fik en hård medfart af programmets daværende medvært Jeremy Clarkson.

Hverken han eller den anden danske køber af en Zenvo-bil har registreret dem med en nummerplade i Danmark.

Men det er der en god forklaring på, lyder det fra Silkeborg-bilforretningen Lysdahl Simonsen, der i april blev udnævnt til den første og hidtil eneste danske forhandler af Zenvo-biler.

»Begge de Zenvo-biler, vi har solgt, er købt til at blive brugt på bane. Derfor er det ikke så sandsynligt, at de får danske nummerplader,« siger Mads Lysdahl Simonsen, medejer af bilforhandleren.

Den dyreste af de solgte biler til danskerne er den nye model TSR-S, som koster omkring 10,5 mio. kr. Uden danske afgifter vel at mærke.

Den nye Zenvo-model skal skal danne bro mellem gadebilen, TS1 GT, og den rendyrkede racer, TSR.

TSR-S har en 5,8 liters V8-motor med to superchargere, der kan levere op til 1.177 hk – mod 1.102 hk i de andre Zenvo-modeller. Det rækker til en topfart, der er elektronisk begrænset til 325 km/t., mens 0-100 km/t. klares på 2,8 sek. og 0-200 km/t. på 6,8 sek.

Den danske superbilsfabrikant har for nylig offentliggjort et indtjeningsdyk fra 30 mio. til 0,7 mio. kr.

Zenvo blev stiftet af danske Troels Vollertsen, men har siden 2012 været ejet af russere. Zenvo gav underskud i de første år af sin levetid, men har hvert år siden 2013 været en overskudsforretning.

BRANCHENYT
Læs også