Lidl optrapper priskrig på dagligvarer
Supermarkederne vil matche discountbutikkerne på prisen, men det får blot Lidl til at trykke hårdere på lavprisspeederen.
Kampen om de danske dagligvarekunder fortsætter, og nu sætter Lidl endnu hårdere ind for at markere skellet mellem den tyske discountkæde og dagligvarekonkurrenterne.
Henover sommeren har Lidl intensiveret arbejdet med at nedsætte de faste priser på hundredvis af kædens dagligvarer. Det betyder, at alt lige fra kød til mejeriprodukter har fået et prishug på op til 15 kr.
»Vi gør det for at skabe et større skel mellem os og konkurrenterne. Vi er hele tiden ude og sammenligne priserne med de andre dagligvarebutikker, fordi vi skal være de billigste. Men de seneste par måneder har vi kørt ekstra mange prisnedsættelser,« siger indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Mikko Forsström.
De nye prisfald i Lidl er bl.a. en konsekvens af, at konkurrenten Føtex har sænket prisen på yderligere 1.000 varer. Føtex vil nemlig, at der prismæssigt ikke skal være forskel på supermarkedskæden og discountbutikkerne.
Ligeledes har Coop, der står bag Super Brugsen, Kvickly og Fakta, samt Dagrofas Meny-kæde inden for det seneste år indført lignende lavpris-koncepter i et forsøg på at hamle op med priserne hos discountbutikker som Rema 1000, Netto og Lidl.
Men supermarkedernes forsøg på at matche discountbutikkerne på prisen har blot fået discountkæderne til at trykke yderligere på lavprisspeederen.
»Det er en proces, der aldrig stopper for os. Det er ikke sidste gang, vi laver faste prisfald på almindelige varer,« siger indkøbsdirektør Mikko Forsström.
Spørgsmålet er, hvor længe priskrigen mellem dagligvarebutikkerne vil fortsætte?
»Der er en bundgrænse, men prisen er og bliver det vigtigste parameter i dagligvarehandlen. Spørgsmålet er, hvem der giver sig først og siger, vi vil ikke være med længere. Det vil højst sandsynligt være dem med den største bankbog,« sagde detailekspert Bruno Christensen for en uge siden til Finans.
Lidl har lige nu 115 butikker i Danmark, men kæden forventer, at det antal er fordoblet inden for de næste 5 til 10 år.
Der er ca. 2.700 discountbutikker og supermarkeder i Danmark, men alene de fem discountbutikker Lidl, Fakta, Aldi, Rema1000 og Netto sidder på samlet 40 pct. af salget her i landet med 1.500 butikker.