Erhverv
0

Gældsplaget konkurrent afviser DSV's milliardstore købstilbud

DSV's bud på hollandske Ceva er blevet afvist af selskabets bestyrelse. Cevas aktie stiger med 30 pct. i kølvandet på bejleriet.

Foto: DSV
DSV

DSV er igen ude med opkøbsmusklerne i den helt store milliardklasse. Denne gang er interessen rettet mod gældstyngede hollandske Ceva Logistics, der er børsnoteret i Schweiz.

Bejleriet er imidlertid blevet afvist af Cevas aktionærer, der ikke mener, at en pris på 27,75 schweizerfranc per aktie er tilstrækkelig - en præmie på 51 pct. i forhold til den pris, aktien handlede i onsdag . Det svarer til en samlet pris på selskabet på omkring 10 mia. kr. plus 8 mia. i nettogæld per udgangen af første halvår.

»Vores tilbud er blevet afvist af Ceva’s bestyrelse. DSV har ikke dialog med Ceva om fremsættelse af et frivilligt offentligt købstilbud på aktierne i Ceva,« skriver DSV i en fondsbørsmeddelelse.

DSV meddeler, at selskabet gennem længere tid har fulgt Ceva og tror på, at en kombination af de to virksomheder ville skabe stor værdi.

»Vi er overbeviste om, at en kombination vil være i alle interessenters interesse, eftersom en sammenlægning vil udgøre en enestående mulighed for at bygge videre på de to selskabers succes ved at styrke det samlede serviceudbud og tilføre stordriftsfordele,« lyder det.

Om DSV kommer med et højere bud er uvist, men det er forventningen fra analytikere. Købsinteressen har fået aktionærer til at sende Cevas aktie op med 30 pct., så aktien nu handler i 24 schweizerfranc.

»Buddet afspejler ikke værdien af selskabet og det fremtidige potentiale,« siger en talsmand fra Ceva til Finans.

I forbindelse med købstilbuddet har shippinggiganten CMA CGM, der konkurrer mod A.P. Møller-Mærsk, fået lov til at øge sin ejerandel af Ceva. Containerkæmpen købte 25 pct. af speditionsvirksomheden tidligere på året i forbindelse med Cevas børsnotering.

Ceva har tidligere været nævnt som en af de sandsynlige opkøbsmål for DSV, der flere gange har luftet iveren for igen at sætte tænderne i en kæmpekonkurrent. Senest fiskede koncernen den haltende amerikanske speditør UTi Worldwide af børsen, og trods markant dårligere resultater betød en vellykket integration, at koncernens samlede nøgletal efter kort tid fløj i vejret.

Ceva rammer også inden for skiven for DSV’s opkøbsønsker med sløje nøgletal og rigeligt med luft- og søfart. Derudover vil DSV også gerne have mere forretning på den anden side af Atlanten, og Cevas omsætning i Nord-, Mellem- og Sydamerika udgjorde i 2017 en tredjedel.

Ceva omsatte sidste år for 7 mia. dollars, eller 45 mia. kr. Det gør det til noget af en mundfuld for DSV, hvis toplinje i 2017 lå på 75 mia. kr. Logistikkoncernen har 42000 ansatte og opererer i over 160 selskaber.

Selskabet kom i 2017 ud med et underskud på 197 mio. dollars, eller 1,3 mia. kr.

Ceva, der tidligere har været majoritetsejet af kapitalfondene Apollo og Franklin, var i 2013 igennem en gældsrestrukturering. Gælden blev yderligere skåret ned i forbindelse med børsnoteringen i år.

BRANCHENYT
Læs også