Erhverv
0

Danskerne har taget black friday til sig - men skal vi vænne os til cyber monday?

Flere amerikanske fænomener har de seneste år taget Danmark med storm. Mens flere internetbutikker melder sig klar til cyber monday, mener direktøren for Dansk Detail, at man skal være varsom med at strække tilbuddene over flere dage.

Det amerikanske fænomen Cyper-Monday falder i år den 26. november og er onlineverdenens svar på Black Friday. Foto: Thomas Fredberg

Det amerikanske fænomen black friday er for længst kommet på danskernes læber. Men herhjemme er fænomenet »cyber monday«, som i USA afslutter den store udsalgsfest, endnu ikke slået igennem blandt danske netbutikker.

Hvad er cyber monday?
  • Cyber monday er et amerikansk fænomen, som falder mandagen efter black friday
  • Fænomenet foregår hovedsageligt blandt netbutikker og udvider udsalget fra black friday til weekenden og den efterfølgende mandag
  • Ifølge en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) udvider 38 pct. af de adspurgte netbutikker i år black friday frem til cyber monday
  • I år falder cyber monday den 26. november.

Dog viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), at den tendens måske er på vej til at ændre sig.

I analysen svarer 38 pct. af de adspurgte netbutikker nemlig, at de i år vil udvide black friday til en forlænget weekend og samtidig inddrage mandagen til den såkaldte cyber monday, som er onlineverdenens svar på fredagen, hvor butikkerne går i sort.

I 2017 var det kun 19 pct. af netbutikkerne, som forlængede tilbuddene til cyber monday.

En af de butikker, som forlængst har taget black friday til sig, er elektronikkæden Elgiganten. Forrige år valgte kæden også at prøve kræfter med cyber monday ved at lade tilbud i spilkategorien fortsætte helt frem til mandagen efter black friday.

Ifølge kommunikationschef i kæden, Frederik Danvig, skete det for at tilgodese Elgigantens mange købelystne kunder.

»(...) Vi har jo masser af tilbud, der ikke bliver udsolgt med det samme, og derfor forlænger vi black friday hen over weekenden for at give endnu flere kunder mulighed for at få fingre i nogle af de gode tilbud. Det tiltag kan vi se, at kunderne synes rigtig godt om, for weekenden sidste år blev årets suverænt travleste med langt over 1 mio. besøgende på hjemmesiden fra fredag til søndag, « siger han til FDIH.

Derfor har Elgiganten i år valgt at lade stort set alle tilbud fortsætte til og med cyber monday, oplyser Frederik Danvig til FDIH.

Ifølge Jens Birkeholm, direktør for Dansk Detail, ser internetfænomenet dog ikke ud til at brede sig i detailhandlen.

»Jeg har endnu ikke hørt en detailhandler, som efterlyser flere tilbudsdage. Der er mere en generel opfattelse af, at man har gjort sig selv en bjørnetjeneste med alle de her tilbud. Som forbruger kan man stort set altid finde tilbudsvarer, og det betyder, at forbrugeren har vænnet sig til tilbud. Derfor tror jeg også, at noget af magien ved de her store udsalgsdage forsvinder,« siger han til Finans.

Han mener, at man som forretningsdrivende skal være forsigtig med at strække rabatterne ud over flere dage for ikke at ende i en stor tilbudsfest.

»Hvis man virkelig skal have noget ud af udsalget, handler det om at samle det til et ordentlig brag. Basalt set handler godt købmandsskab jo om at sælge flest mulige varer til den højeste pris, så længe som man kan slippe afsted med det,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også