Erhverv

Forbrugerråd efter stort legetøjskollaps: »Forbrugerne er rigtig dårligt stillet«

Kunderne har begrænsede muligheder, efter selskabet bag Fætter BR og Toys'R'Us er gået konkurs, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, som dog roser legetøjskoncernen for at give mulighed for bytning af gaver.

Artiklens øverste billede
Julesalget viste sig at være så skidt for Top-Toy, der står bag Fætter BR og Toys'R'Us, at en rekonstruktion af koncernen er opgivet og erstattet af en konkurs . Foto: Carsten Ingemann

Massevis af gavekort er med Top-Toys konkurs med ét blevet værdiløse. Kunderne i både Fætter BR og Toys’R’Us, som Top-Toy står bag, befinder sig i en uheldig situation.

Det fortæller Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til DR.

»Forbrugere er faktisk rigtig dårligt stillet, når en virksomhed går konkurs. Hvad end man har af krav såsom gavekort eller forudbetalte varer, er det noget, der som udgangspunkt er tabt,« siger han.

Dog fortæller han samtidig, at hvis et gavekort er købt med et international kreditkort, vil der typisk være en konkursforsikring tilknyttet kortet. I så fald skal man henvende sig til sin bank for at få beløbet dækket.

Vagn Jelsøe siger, at man som kunde også kan kontakte konkursboets kuratorer for at gøre et krav gældende. Men da man langt fra står først i køen til de penge, der måtte være tilbage, når boet er gjort op, skal man ifølge vicedirektøren ikke sætte næsen op efter, at der er særlig meget tilbage.

Det normale er, at der går et jerntæppe ned, når en virksomhed er gået konkurs.

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk

Top-Toy har i forbindelse med, at selskabet på bestyrelsens begæring er blevet erklæret konkurs, oplyst, at 24 Fætter BR- og Toys’R’Us-butikker vil have åbent til udgangen af december, så kunderne kan bytte julegaver. Det svarer til ca. hver fjerde af legetøjskoncernens butikker i Danmark.

Men det vil kun være muligt at bytte gaverne til andre varer, da hverken Fætter BR eller Toys’R’Us giver pengene tilbage. Alligevel møder beslutningen ros hos Forbrugerrådet Tænk.

»Det normale er, at der går et jerntæppe ned, når en virksomhed er gået konkurs, og så kan man anmelde sine krav til konkursboet. Her har man faktisk valgt en lidt mere gelinde form af hensyn til julen. Det er faktisk en meget venlig måde at gennemføre en konkurs på,« siger Vagn Jelsøe til DR.

Top-Toy var i gang med en rekonstruktion for at redde koncernen, men efter at julesalget var gjort op, så det håbløst ud. Top-Toys adm. direktør, Per Sigvardsson, sagde i en pressemeddelelse i forbindelse med konkursen, at koncernen pga. et svigtende julesalg har måttet erkende, at den ikke længere er i stand til at fortsætte rekonstruktionen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.