Erhverv

Færre kunder købte mere i julen hos Matas

Den børsnoterede butikskæde melder atter om hastig fremgang i det digitale salg i en tid med pres på store dele af detailhandlen.

Butikskæden Matas - med adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i spidsen - satser også på mere onlinesalg. Foto: Lars Krabbe

Mens der er pres på den samlede detailhandel, hvor legetøjskæden Top-Toy senest har trukket stikket, melder Matas, at butikskæden er kommet gennem julen med et lille plus.

Det meddeler børsnoterede Matas tirsdag morgen i en opdatering af salgstallene for det seneste kvartal. Butikskæden kommer først i februar med det samlede regnskab for 3. kvartal.

Det fremgår dog tirsdag, at omsætningen i Matas A/S for 3. kvartal - oktober til årsskiftet - steg med 1,7 pct. Med i tallene er også salg hos det opkøbte selskab Firtal Group, en handel som dog først talte med i regnskabet fra midt i november.

Hver kunde købte i gennemsnit i det seneste kvartal for 2,5 pct mere end i samme periode i fjor. Det kompenserer for, at antallet af salgstransaktioner faktisk dykkede med 1,3 pct. Der blev i kvartalet gennemført 5,9 mio. transaktioner.

Adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg er tilfreds med de samlede salgstal også for julen. Han udtaler:

»Salget steg i regnskabsårets vigtigste og største kvartal – trods hård konkurrence og en generelt svag julehandel i detailhandlen. Black Friday 2018 blev den største salgsdag i Matas’ 70-årige historie.«

I det sammenlignelige tal for de butikker, som også blev drevet på samme tid året før, melder Matas om en vækst på 0,5 pct. i kvartalet.

Kæden lægger dog ikke skjul på, at især onlinesalget inden for kosmetik og skønhedspleje trækker. Matas havde en fremgang på 51 pct. i det digitale salg gennem det seneste kvartal.

Gregers Wedell-Wedellsborg fastslår dog, at Matas både arbejder for at styrke de 279 butikker samt online-salget. Han udtaler:

»Udviklingspotentialet er fortsat stort, men samspillet mellem butikkerne og nettet har gjort, at vi samlet set har haft et bedre julekvartal end sidste år.«

Serier: 10 idéer, der kan ændre Danmark
FINANS sætter fokus på 10 visionære iværksættere og deres banebrydende idéer, der potentielt kan bære en hel ny erhvervsklynge, skabe et succesfuldt eksporteventyr eller få en gammel industri til at blomstre. Læs hele serien her.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også