Burger King lancerer nyt mediestunt mod McDonald's
McDonald's har tabt eneretten til sit kendte varemærke Big Mac, og det har fået Burger King i Sverige til at lave et markedsføringsstunt, der indeholder alle afskygninger af Big Mac på menukortet.
»Ligesom en Big Mac - men rent faktisk stor«, eller »Burgeren, som Big Mac ville ønske den var.« Sådan lyder de nye burgernavne, som Burger King i Sverige nu præsenterer for sine besøgende.
De nye burgernavne er opstået, efter McDonald’s tabte sit Big Mac-varemærke i EU tidligere på måneden. Det skriver The Guardian.
Siden da har Burger King i Sverige været hurtig til at tilegne Big Mac-navnet på samtlige af sine burgere for at drille ærkerivalen McDonald’s.
McDonald’s tabte eneretten til navnet, efter koncernen havde sagsøgt en mindre burgervirksomhed, den irske kæde Supermac’s, men tabte. EU mente ikke, at der var noget i sagen, og det har altså givet Burger King - og alle andre virksomheder - mulighed for at bruge Big Mac-navnet.
»McDonald’s har netop tabt deres varemærke, Big Mac, fordi de har sagsøgt en mindre burgervirksomhed. Det er for sjovt til, at vi kan holde os fra det,« har Iwo Zakowski, der er direktør for Burger Kings svenske organisation udtalt i en pressemeddelelse.
Det er ikke første gang, at Burger King langer ud efter McDonald’s.
I sidste måned tilbød Burger King en Whopper-burger til en cent som et digitalt markedsføringsstunt. Men en lille tvist var, at burgeren kun kunne købes, hvis tilbuddet blev indløst via en app, og så skulle gæsten ovenikøbet indløse app’en tæt på en McDonald’s lokation, fremgik det i en artikel fra CNN. Til gengæld lovede Burger King, at alle gæster ville få noget Big Mac-agtigt, når de mødte op i en Burger King restaurant.