Erhverv
0

Rockwool gør op med årtiers efterslæb: Hopper med på den digitale bølge

Rockwool vil revolutionere en konservativ byggeindustri, og isoleringskæmpen gør nu klar til at levere til Amazon.

Robotter, mere automatisering og en mere moderne e-shop er nogle af de digitale satsningsområder, Rockwool med Jens Birgersson i spidsen har taget hul på. Målet er at effektivisere og gøre det enklere for kunderne at handle med Rockwool. Foto: Gregers Tycho

Rockwools topchef gør op med årtiers digitalt efterslæb. Isoleringskoncernen skal for alvor trækkes ind i den digitale tidsalder.

Midlet er flere robotter på fabrikkerne, og så skal det være slut med at modtage tusindvis af faxbeskeder fra kunderne hver eneste dag.

»For fire-fem år siden var vi ligesom mange andre i byggebranchen. Byggebranchen er utroligt langt tilbage i forhold til digitalisering, og der er et stort efterslæb,« siger Jens Birgersson, adm. direktør i Rockwool International A/S .

Rockwool kort fortalt
  • Ud over stenuldsisolering til bygninger, som er Rockwools kerneforretning, leverer koncernen bl.a. teknisk og industriel isolering til marine- og offshoresegmentet.
  • Rockwools isolering er kendt for at være brandsikker.
  • Koncernen sælger også andre stenuldsbaserede produkter som facadebeklædning og akustiske loftløsninger fra Rockwools såkaldte system-forretning.
  • Den seneste nyhed fra Rockwool er et helt nyt byggesystem ved navn Rockzero. Det består af søjler og komprimeret stenuld, som man kan opføre vægge i huse med.
  • Murermester H.J. Henriksen og teglværksejer V. Kähler åbnede i 1909 en grusgrav på Omø i Storebælt. Det var startskuddet til Rockwools historie, der har haft medlemmer fra stifterfamilien Kähler siddende i direktørstolen, indtil Eelco van Heel i 2004 tiltrådte som direktør. Hans erstatning Jens Birgersson, som tiltrådte i 2015, er ligeledes uden for familien.

Isoleringskæmpen introducerede i maj 2018 bl.a. en ny e-shop på udvalgte markeder, som løbende bliver til flere og flere. På trods af, at byggesektoren i årevis er blevet stemplet som en analog branche, har kunderne taget godt imod den mere moderne e-shop.

Man skal som investor tage i betragtning, at man betaler for investeringerne.

Laurits Louis Kjærgaard, analytiker fra ABG Sundal Collier

Det digitale salg er steget til at udgøre omkring 60 pct. af salget i de lande, hvor Rockwool har rullet løsningen ud.

Det betyder, at hele Rockwool-koncernen nu samlet set får en tredjedel af sine ordrer digitalt, men der er stadig et stykke vej endnu, før bestillingerne via eksempelvis fax, telefon eller e-mail, som skal tastes manuelt ind efterfølgende, er fortid.

»Det kommer til at tage nogle år at rulle ud, men jeg tror, at vi inden for to til tre år når op på, at 80-90 pct. af vores ordrer kommer ind via e-handel.«

Den nye e-handelsmotor kan i princippet bruges både til handel til private og professionelle og kan kobles til Amazon, hvis det skulle blive relevant senere.

Rockwool-analytiker Laurits Louis Kjærgaard fra ABG Sundal Collier vurderer, at det er meget fornuftigt for Rockwool at investere i digitalisering på den lange bane.

»Men man skal som investor tage i betragtning, at man betaler for investeringerne. Det kan være, at nogle investorer derfor vælger at holde sig fra aktien i et stykke tid, indtil Rockwool er længere i investeringsprocessen og derfor har et lavere investeringsniveau,« siger han.

Det du behøver at vide!
Modtag nyhedsbrevet Briefing og få hurtigt og nemt overblik over dagens væsentligste nyheder fra erhvervslivet – håndplukket af vores redaktion.
BRANCHENYT
Læs også