Serier

Sådan var Lars Larsen som chef

Medarbejdere, der har arbejdet helt tæt sammen med Jysk-ejeren, er sikker på, at dynekøbmandens stil vil leve videre i koncernen.

Købmanden takker af
Jysk-eventmanager Carl Erik Stubkier (th.) viste ved indvielsen i marts 2019 virksomhedsmuseet frem for for Lars Larsen og hans indbudte gæster. Foto: Laura Bisgaard Krogh.

En handlekraftig chef med holdninger. På samme tid også en købmand der altid lagde vægt på en god handel - og hellere spiste ved en pølsevogn end på en fin restaurant.

Sådan lyder karakteristikken fra to af de topfolk, som har arbejdet sammen med dynekøbmand Lars Larsen i Jysk-koncernen.

Lars Larsen døde mandag morgen i en alder af 71 år efter en periode med alvorlig kræftsygdom. En af dem som var tæt på ham er Carl Erik Stubkier, medie- og eventmanager i Jysk-koncernen.

Carl Erik Stubkier har været ansat i Jysk siden 1982 - tre år efter at Lars Larsen åbnede den første butik i Jysk-kæden.

»Det er hårde dage lige nu med et stort savn. Selvom Lars Larsen siden 2000 har haft rollen som bestyrelsesformand - og dermed ikke del af den daglige drift, har han altid været her. Selvom alt kører videre og fremtiden er planlagt, vil det være et savn for os alle,« mener en berørt Carl Erik Stubkier.

Blå bog:
Lars Kristinus Larsen:
  • Født 6. august 1948 i midtjyske Arnborg. Død 19. august 2019 i Silkeborg.
  • Lars Larsen voksede op i Thy, Nordjylland.
  • Efter realeksamen fra Hurup Realskole fik han sit første fuldtidsarbejde som kørende gardinmontør. Derefter stilling som afdelingsleder i en dyne- og madrasafdeling.
  • Flyttede sidst i 1960’erne til Aalborg sammen med hustruen, Kristine Brunsborg. Her fik parret senere deres to børn, sønnen Jacob og datteren Mette.
  • I 1971 fortsatte Lars Larsen sin karriere som butikschef hos MinusService, som solgte boligtekstiler.
  • Åbnede i 1979 første butik i eget selskab, Jysk Sengetøjslager.
  • Selskabet, som i 2001 skiftede navn til Jysk, har nu over 2.800 butikker i 52 lande.
  • Lars Larsen boede frem til sin død sammen med hustruen Kristine i Silkeborg.

Han har gennem årene været med til at lave reklame og markedsføring for Jysk, hvor Lars Larsen var frontfigur og brugt sig selv aktivt. Netop det var ifølge Carl Erik Stubkier med til at gøre Lars Larsen populær hos danskerne:

»En drivkraft for ham var klart den gode handel, og så det at virke oprigtig. Som chef vidste du, hvor han var. Ikke fordi han ville spørges om alt, men du var aldrig i tvivl. Om du så spurgte om, hvorvidt bagtrappen i en butik i Sønderborg skulle være blå eller grøn, havde han en mening.«

En anden der har arbejdet sammen med og for Lars Larsen, er Jonas Schrøder. I årene 2009-16 var han kommunikationsdirektør i Jysk-koncernen.

Jonas Schrøder refererede her direkte til adm. direktør Jan Bøgh, men var også tæt på Lars Larsen som bestyrelsesformand og ejer.

»Lars Larsen sagde, da vi mødtes første gang i mit nye job, at nu var rollerne fordelt. Jeg skulle tage mig af alle de kedelige sager over for omverdenen, mens han nok skulle tage sig af alle de gode historier. Det blev sagt med et glimt i øjet og med den humor samt ironi, som også var en del af købmanden,« fortæller Jonas Schrøder.

Netop det ukomplicerede og købmandskabet prægede ifølge ham Lars Larsen på alle fronter.

»Jeg har spist flere gange på pølsevogn eller McDonalds sammen med ham, når vi var ude, end på restaurant. Der var jo ifølge ham ingen grund til at bruge penge unødvendigt. Jeg var også på et tidspunkt med ham på tur til København, hvor han skulle deltage i et tv-show. Her spurgte han, om vi skulle dele et dobbeltværelse på hotel. Det var jo ifølge Larsen halv pris men dobbelt så sjovt at bo på den måde, da man så havde en at snakke forretning med hele aftenen,« fortæller Jonas Schrøder.

Koncernen
  • Familiekoncernen Jysk har hidtil været ejet af dynekøbmand og bestyrelsesformand Lars Larsen, der etablerede den første butik i 1979.
  • Driver op mod 2.800 butikker i 52 lande.
  • Koncernen har hidtil været delt i to selvstændige selskaber som netop nu slås sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal samt Jysk Nordic som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • Dertil har Jysk butikker, som drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det lige fra Island og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.

Selvom Lars Larsen med Jysk-koncernen var på listen over Danmarks allerrigeste og med mulighed for at deltage i mange forskellige aktiviteter, var det ifølge Jonas Schrøder tydeligt, at han ikke ønskede i udpræget grad at være en del af livet på de bonede gulve eller den røde løber.

»Jeg var med, da han en aften deltog i et tv-show, hvor også andre kendte danskere deltog. Da vi kørte hjem, spurgte han mig, hvem den skaldede mand, som han mødte i baglokalet til studiet, egentlig var. Lars Larsen anede ikke, hvem Thomas Blachman var. Selvom han da var aktuel i mange medier som dommer i X-factor,« fortæller Jonas Schrøder.

Hans indtryk er også, at Lars Larsen var en god lytter, der umiddelbart var svær at aflæse, når noget blev præsenteret - men derefter ikke var bleg for at udtrykke sin mening. Den samme karakteristik har forretningspartnere og andre givet af dynekøbmanden som forhandler. Lars Larsen kunne holde et neutralt ansigtsudtryk, så partnerne ikke kunne se om, en aftale var på vej eller ej.

»Koncernchef Jan Bøgh har på linje med Lars Larsen den nordjyske købmandsstil, og de værdier som Lars Larsen har lagt, kører uden tvivl videre. Hans ånd vil altid være i Jysk,« mener Jonas Schrøder, der nu er kommunikationsdirektør i Rema 1000 Danmark.

I marts 2019 indviede Jysk-koncernen under hovedsædet i Aarhus-forstaden Brabrand et virksomhedsmuseum, der skildrer detailkædens første 40 år – og med mange klenodier fra Lars Larsens erhvervskarriere. Bag opbygningen har stået Lars Larsens hustru, Kristine Brunsborg, og Carl Erik Stubkier.

»Det er så fantastisk, at vi fik det på plads, og at samtlige elementer på museet er hængt op eller stillet frem med Lars Larsens godkendelse. Det får vi stor fornøjelse af fremover,« mener Carl Erik Stubkier.

Koncernchef Jan Bøgh har på linje med Lars Larsen den nordjyske købmandsstil.

Jonas Schrøder, tidligere kommunikationsdirektør i Jysk.

Han fastslår, at Lars Larsen også var til fest og farver. Især i de yngre år var der indbygget fester i arbejdslivet. Og gerne på de interne linjer over for medarbejdere og leverandører.

Ved indvielsen af museet i marts havde Lars Larsen også selv besluttet, at blandt de inviterede skulle være ældre medarbejdere, som var med, da Jysk åbnede de første butikker, samt trofaste leverandører. Netop omgangskredsen var hos Lars Larsen i høj grad fokuseret omkring virksomheden.

»Det var derfor afgørende for købmanden, at vi også trods højt tempo og vækst skulle huske de sociale relationer i selskabets regi,« fortæller Carl Erik Stubkier.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også