Erhverv

Forsker efter grønne burgere er blevet en milliardforretning: Bedre for miljøet er det altså heller ikke

Det står hævet over enhver tvivl, at de plantebaserede produkter er et miljømæssigt stærkt alternativ til den traditionelle røde bøf, men hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet, er der et langt bedre alternativ, lyder det fra forsker.

Beyond Meat har haft stor succes, men nu stiller en forsker sig frem og pointerer, at der er langt bedre alternativer til den røde bøf, hvis man vitterlig vil forbedre miljøet. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton/File Photo.

Med en værdisætning på knap 10 mia. dollars har amerikanske Beyond Meat i den grad vundet investorernes hjerter med deres plantebaserede produkt som erstatning for kød. Men hvis man tror, at den slags produkter er den hellige gral i jagten på et bedre klima, kan man godt tro om igen. Det fortæller en forsker til CNBC.

Marco Springmann, senior miljøforsker på Oxford Universitet, anerkender, at det giver mening at udvikle alternativer til de traditionelle bøffer, hvis man skal begrænse den globale opvarmning til under to grader Celcius, men der er et stort men ved de plantebaserede produkter.

»Selvom deres produkter giver ca. det halve CO2-aftryk sammenlignet med kyllinger, sætter de et fem gange så højt aftryk som bønnepaté. Beyond og Impossible kommer et stykke i forhold til at reducere aftrykket, men det er et falsk løfte at sige, at det er det mest klimavenlige at gøre,« siger han til CNBC.

Det står dog alligevel hævet over enhver tvivl, at det er et godt alternativ til decideret kød. En undersøgelse af universitet i Michigan, USA, har tidligere vist, at Beyond Meats burgere genererer 90 pct. færre drivhusgasser, kræver 46 pct. mindre energi, 99 pct. mindre vand og 93 pct. mindre land til produktionen.

Beyond Meat blev børsnoteret i maj 2019, og allerede i dag er markedsværdien næsten tredoblet til knap 10 mia. dollars. Selskabet åbner i begyndelsen af 2020 sin første fabrik i Europa - i Holland. Selskabet, der i parantes bemærket har Leonardo DiCaprio blandt sine investorer, er i hård kamp med Impossible Foods om det amerikanske marked for plantebaserede kødalternativer.

Som Finans tidligere har bskrevet, er de multinationale fødevarekoncerner er allerede hoppet med på den grønne bølge, der allerede i dag udgør et enormt milliardmarked og kun forventes at vokse.

Nestlé lancerede tidligere i år en plantebaseret burger, som også er i handlen i Danmark. Unilever har købt selskabet ”Den Vegetariske Slagter”, som producerer plantefars. Og Danone har udstukket et mål om at tredoble salget af plantebaserede fødevarer til 33 mia. kr. inden 2025.

FINANS giver dig overblik
Erhvervslivet og verden er i forandring i disse dage, hvilket har betydet store omvæltninger og en stor strøm af nyheder. Vi udvælger hver dag de væsentligste erhvervsnyheder og samler dem i vores nyhedsbreve.
Tilmeld dig her
BRANCHENYT
Læs også