Erhverv

Dansk designselskab indtager Asien med egen butik

Normann Copenhagen, der sælger design i 87 lande, åbner første, egen butik i en mulig franchisekæde. Dermed følger selskabet efter rækken af danske detailselskaber, som ekspanderer i udlandet.

Poul Madsen (tv.) og Jan Normann Andersen er stifterne og ejere af Normann Copenhagen, der har eksisyteret i 21 år. Foto: Charlotte de la Fuente.

Det danske designfirma Normann Copenhagen vil længere ud i verden. Derfor åbner selskabet nu dets første butik i Asien – nærmere bestemt i Filippinerne. Dermed følger designvirksomheden efter andre danske, der også satser på ekspansion med egne butikker i udlandet.

En opgørelse har tidligere i år vist, at der er kommet 26 pct. flere danske detailbutikker til i udlandet, og udviklingen fortsætter. I hvert fald har f.eks. Jysk-koncernen netop meddelt, at dens danske selskab det seneste år har ekspanderet med yderligere 96 butikker.

Jysk har salg i 52 lande og flere end 2.800 butikker i alt. En mindre del af dem drives af lokale partnere gennem franchise på markeder, som koncernen ikke regner som de primære.

Netop franchisemodellen tager Normann Copenhagen også nu i brug for første gang med åbning af den asiatiske butik – nærmere bestemt i Manila.

Normann Copenhagen har salg til forhandlere i 87 forskellige lande og har flere shop-in-shops, der drives i samarbejde med lokale partnere. Men med åbningen i Filippinerne er første gang, at designvirksomheden lader en ekstern partner åbne en konceptbutik kun med selskabets produkter.

Den lokale partner driver i forvejen flere konceptbutikker inden for design, mode og livsstil på markedet.

»Når man skal overlade ansvaret for at videreformidle sit brand, bliver det personligt og følelsesladet. Det kræver en vished om, at det bliver drevet, som man selv ville drive det. Det kræver en ligesindet partner, som har den nødvendige knowhow og den rette organisation og erfaring. Vores lokale partner er stærk i franchise,« udtaler Poul Madsen, som er adm. direktør for og medstifter af Normann Copenhagen.

Normann Copenhagen har gennem de seneste fem år haft en vækstrate på 20-25 pct. i salget til det asiatiske marked. Derfor har selskabet fokus på mulighederne der, og har valgt den filippinske hovedstad Manila til første skridt i en yderligere ekspansion i netop Sydøstasien.

En analyse fra Retail Institute Scandinavia over danske detailkæders udvikling viser, at omfanget af danske kædebutikker i udlandet voksede med tæt ved 1.000 i 2018. Jysk ligger som nummer et efterfulgt af modekoncernen Bestseller, skoproducenten Ecco, Pandora samt Flying Tiger Copenhagen. Blandt andre aktører er også Normal-kæden, der nu har over 200 butikker i fem europæiske lande.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også