Erhverv

Hummel-chefen har store ambitioner om global vækst og flere opkøb

Sportkoncernen Hummel vokser med overtagelse af bl.a. mærke inden for løbetøj. Den investering skal være med til at sikre målet om at nå de 2 mia. kr. i omsætning inden for få år.

Adm. direktør Allan Vad Nielsen har lagt en ny strategi for Hummel, som nu også ekspanderer med flere, andre mærker. Foto: Joachim Ladefoged.

Den danske sports- og modekoncern ruster sig med opkøb til at holde fart i en international vækst. Selskabet overtager to danske mærker, men er klar til at ekspandere endnu mere.

Hummel har indgået handel om sportsmærkerne Newline, som især er kendt for løbetøj, samt Halo. De er del af selskabet Performance Group Scandinavia, der ejes af den fynske Halberg-familie.

Hummel har hidtil kun fokuseret på eget varemærke, men det ændres nu, da de overtagne aktiviteter fortsætte under egne navne – men som del af Hummels forretning.

Fakta
  • Hummel-virksomheden blev etableret i 1974 af håndboldspilleren Jørgen Vodsgaard og fik siden en række sportsstjerner som Allan Simonsen, Henning Jensen og Frank Arnesen med i ejerkredsen.
  • Navnet blev for alvor slået fast i 1980' erne gennem sponsorater med bl.a. det danske fodboldlandshold, men i 1992 kollapsede selskabet, hvorefter det blev genrejst af nye ejere.
  • Christian Stadil blev via familiekoncernen Thornico A/S medejer af Hummel i 1998, og året efter blev han eneejer.
  • Adm. direktør er Allan Vad Nielsen, der kom til Hummel i 2017 fra et chefjob hos Bestseller

»Løb er et kæmpemarked som vokser globalt, og vi er der slet ikke. Det ønsker vi at lave om på. Vi går nu målrettet ind på både løb og træning som kategori. Vi skal justere forretningen hos Newline, så vi også kan levere til alle vores nuværende salgskanaler. Men vi kan gøre Newline profitabel i år et,« siger Allan Vad Nielsen, adm. direktør for Hummel.

Selskabet, der indgår i i familiekoncernen Thornico med Christian Stadil som ejer og bestyrelsesformand, har en målsætning om, at Hummel-omsætningen når 2 mia. kr. i 2023. I 2018 var den på 1,3 mia. kr.

»I den aktuelle handel overtager vi kun en tocifret millionomsætning, men den bliver trecifret frem til 2023. Vi skal nå 2 mia., og den ambition holder vi fast i. Det her er endnu et værktøj i den ekspansion,« mener Allan Vad Nielsen.

Hummel-direktøren fastslår, at regnskabet for 2019 endnu ikke er afsluttet, og derfor vil han ikke præcisere tallene. Allan Vad Nielsen vil dog gerne oplyse, at året ser ud til at sætte rekord i både salg og indtjening. Det fra en bred skare af markeder, hvor Hummel tidligere havde Tyrkiet som ét marked, der fyldte meget:

»2019 var et godt år for os. Vi slår rekord på omsætningen og indtjeningen voksede endnu mere med en tocifret vækst på bundlinjen. Det er vigtigt, at væksten nu kommer fra 10 forskellige markeder.«

Hverken ledelsen hos Hummel eller i fynske Halberg Kapital vil oplyse, hvad der er betalt for Newline og Halo. Sportsmærket Carite, som Performance Group overtog i 2016, indgår ikke i den aktuelle handel.

Halberg-familien, som bl.a. ejer tobaksselskabet Mac Baren og en række andre danske virksomheder, overtog i 2009 halvdelen af Performance Group Scandinavia. Siden er de resterende aktier overtaget i sportselskabet, som har været præget af millionunderskud gennem en periode. De to seneste regnskabsår gav således samlet et minus på 25 mio. kr. før skat.

Om salget af Newline og Halo udtaler bestyrelsesformand Per Buch, Halberg Kapital, i en meddelelse:

»De seneste år har vi ligesom resten af branchen haft masser af udfordringer. Når vi vælger at forlade branchen for sportstøj, er det for at koncentrere os om vores øvrige forretningsområder, hvor vi har større succes med at drive forretning.«

Hos Hummel fastslår Allan Vad Nielsen, at der kan komme flere opkøb til i sportsbranchen hvor dele af detailsektoren er under hårdt pres og de store mærker som Nike, Adidas og Puma dominerer på en række markeder. Hummel-chefen siger:

»Den nye overtagelse er et internationalt, strategisk køb for os. Der er brug for konsolidering i sportsektoren - men vi vil og skal også lave differentiering. Grunden til, at vi aktuelt vokser i Indien og Kina, er at de store megabrands ligger på alle gadehjørner, og vi kommer som de nye.«

BRANCHENYT
Læs også