Erhverv

Dansk mærke i opsigtsvækkende samarbejde med internationalt modehus

En mindre dansk modevirksomhed er kommet ind i varmen hos et kendt fransk modehus. Den form for samarbejde kan åbne nye døre til attraktive kunder ude i verden.

Bag tøjmærket Blanche står designer og kreativ direktør Mette Fredin samt kommerciel direktør Melissa Bech, der her kommer frem på catwalken som afslutningen på deres show i Rundetårn under Copenhagen Fashion Week. Foto: Stine Bidstrup.

En genvej ud i verden kan for mindre danske modeselskaber være samarbejde med andre - og gerne kendte mærker. Den mulighed har tøjmærket Blanche fået – og endda i en opsigtsvækkende konstellation med et modehus i den globale superliga.

Blanche, der blev etableret for tre år siden af to unge iværksættere, har tirsdag ved modeugen i København vist en kollektion frem, som er skabt sammen med det kendte, franske modehus Christian Lacroix.

Christian Lacroix har udvalgt designpartnere i forskellige globale regioner – og i den skandinaviske er valget faldet på Blanche, der bl.a. er kendt for denim. Målet med den fælles kollektion er at kombinere Blanches nordiske stil, der har vægt på bæredygtighed med Christian Lacroix’ franske mode, som præges af eksempelvis print i massevis.

Copenhagen Fashion Week
  • To gange om året gennemføres modeuger i København – i august og januar.
  • Den kommende modeuge kører fra tirsdag og til på fredag den 31. januar.
  • Ugerne indeholder både shows og fagmesser, der tiltrækker fagfolk fra en lang række lande. Blandt fagmesserne er CIFF – Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center – og Revolver i Øksnehallen.
  • Samtidig er der i ugens løb bl.a. en række modeshows rundt om i København, hvor tøjvirksomheder og designere præsenterer kollektioner for indbudte.

»Vi troede ikke helt på det, da henvendelsen kom. Vi har været gennem næsten 11 måneders dialog, fra de kontaktede os, efter nok at have set en artikel i Vogue om Blanche. Som skandinavisk mærke er vi meget stolte af at få muligheden for at arbejde med et internationalt haute couture modehus som Christian Lacroix,« siger designer og kreativ direktør Mette Fredin.

Hun står bag Blanche sammen med kommerciel direktør Melissa Bech.

De understreger, at samarbejdet faktisk ikke har indgået i en kommerciel strategi, da de er tilfredse med egen salgsudvikling. Men den nye kollektion og forbindelsen til det franske modehus åbner døre til internationale detailkunder i luksusklassen, som Blanche har svært ved at komme til alene.

»Vi er i dialog med de mulige kunder. Men vi har nu fået en kollektion, som kan åbne døre og skabe pr. Samarbejdet er en blåstempling, der kan give en international anerkendelse, som vi nok ikke kan få alene. Tingene går godt, men bliver sjovere, hvis vi flyver endnu højere,« mener Melissa Bech.

Kreativ chef As Øland i erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil peger på, at netop samarbejde med kendte mærker eller modehuse – kaldet co-labs – er en mulig genvej til internationale markeder for danske designere. Blandt andre eksempler end Blanche er danske WoodWood i en kollektion med det globale sportsmærke Nike.

As Øland siger om mulighederne:

»Når to brands laver et samarbejde - co-lab - handler det om at få mærket ud til en anden målgruppe end den normale. Samtidig får det del af et andet mærkes brandingværdi. I projektet med Lacroix og danske Blanche bliver det tunge lidt bedagede franske haute-couture-mærke associeret med noget let, skandinavisk og bæredygtigt. Samtidig får det danske mærke strøet ikke så lidt eksklusivitet over sig.«

Netop de to idémagere bag Blanche har også tidligere valgt at gå andre veje end så mange andre iværksættere i modeindustrien. Frem for som nyetablerede at slås med alle udfordringer selv, valgte Mette Fredin og Melissa Bech, der begge tidligere også har arbejdet med mode, at gå med i en større konstruktion fra begyndelsen. Blanche er derfor en del af det danske modeselskab New Nordic Brand House, der også rummer andre mærker.

Se fotos fra Blanches show i Rundetårn under Copenhagen Fashion Week (Foto: Stine Bidstrup):

BRANCHENYT
Læs også