Serier

DSV-chef efter virusfremkaldt nedgang: Marts kan blive »mindst lige så slem«

Et heftigt slag til DSV i februar fortsætter formentlig i de kommende måneder og har fået koncernen til at suspendere forventningerne. Aktien falder med 11 pct.

Corona rammer verden
DSV går et hårdt år i møde, tegner alt til. Foto: DSV

DSV bliver sandsynligvis ramt af mindst lige så stor nedgang i den forventede indtjening i marts som i februar.

Sådan lyder det fra Flemming Ole Nielsen, investor relations-chef i DSV, efter at den danske speditør på grund af virusudbruddet har valgt at suspendere både forventningerne til 2020 og sit aktietilbagekøbsprogram.

»Det er det eneste, der giver mening,« siger han om suspenderingen.

Mens resultaterne har fulgt budgetterne i januar, ligger driftsresultatet (ebit) før særlige på 150 mio. kr. under budget for februar. I februar var problemerne imidlertid hovedsageligt relateret til transport til og fra Kina.

»Effekten i Kina var ret ekstrem i februar, som primært gjaldt transport ind og ud af Kina. Det er sandsynligt, at marts bliver mindst lige så slem, som vi så i februar. Men der er en usikkerhed, som gør, at vi simpelthen ikke kan sige det,« siger Flemming Ole Nielsen.

DSV havde tidligere guidet med et driftsresultat (ebit) før særlige poster på 8,2-8,7 mia. kr. for 2020. På grund af den hurtige dag-til-dag-udvikling i mange markeder, mener DSV ikke, at selskabet retvisende kan vurdere, hvor stor en effekt virussen får på forretningen.

»Vi har guidet et vis spænd på toppen, men når vi ser den slags afvigelser og også forventer, at det fortsætter nogle måneder, så synes vi, det er det rigtige at suspendere guidance,« siger han.

Aktien er nede med 11 pct. i kølvandet på meldingen.

Flemming Ole Nielsen understreger, at DSV i øjeblikket er i stand til at udføre transportopgaver overalt.

»Det store spørgsmål bliver, hvad der sker på efterspørgselssiden i Europa og andre steder.«

Selvom DSV forventer, at der vil være en fri strømning af varer på tværs af grænserne i Europa, er en af de ting, DSV kommer til at slås med nu, formentlig kødannelser rundt i Europa. Derudover er den vigtige luftfarttransport sat mere eller mindre ud af spil.

»Luftfragt globalt er ret udfordret, for der mangler al den fragtkapacitet i maven af passagerfly. Det gør, at vi bliver nødt til at finde andre løsninger,« siger han og henviser til fragt med både lastbil, tog og skibe.

Læs også
Top job