Erhverv

Coronakrisen har fået sit første offer blandt kapitalfonde - andre lever på kreditorernes nåde

Flere selskaber risikerer at bryde deres lånebetingelser som følge af coronakrisen, lyder det fra flere kapitalfonde. Men bankerne er til at arbejde med.

Flying Tiger Copenhagen øgede indtjeningen markant i 2019, men nu er halvdelen af butikkerne lukket. Flere kapitalfondsejede selskaber lever på kreditorernes nåde.

 Foto: Jesper Olesen.

Coronakrisen har ramt på et tidspunkt, hvor flere af landets kapitalfonde i forvejen slås med flere genstridige investeringer, og den har nu også krævet sit første offer.

Kapitalfonden Catacap sendte i denne uge mobilreparatøren Mobylife med 250 medarbejdere i konkurs. Spørgsmålet er, om det er et forvarsel om stribevis af konkurser eller et engangstilfælde.

Catacap havde indtil denne uge en interesseret køber til det udfordrede selskab på bedding, men køberen sprang fra, da statsminister Mette Frederiksen torsdag aften lukkede store dele af landet ned, og situationen blev for usikker.

»Mobylife er et helt særligt eksempel for os, og det er ikke der, vi er i vores portefølje. Det er ikke et tegn på noget, der kommer,« siger Vilhelm Hahn-Petersen, partner i Catacap.

Institutionelle investorer er flokket til kapitalfonde siden finanskrisen i jagten på afkast i et lavrentemiljø. Men flere har advaret om, at det har presset prisen på selskaber i vejret og dermed tynget dem med øget gæld, hvilket risikerer at gøre ondt, når nedturen rammer.

For fire uger siden var nedturen ikke til at få øje på, men nu er den her i form af coronakrisen, der har givet brancher som luftfart, restauration og detailhandlen et efterspørgselschok som aldrig før.

Kapitalfonden Polaris ejer bl.a. detailkæden Babysam, der sælger babyudstyr, samt PWT, der står bag Tøjeksperten.

Kapitalfonden EQT ejer Flying Tiger Copenhagen. I alt er ca. halvdelen af detailkædens omkring 1.000 butikker lukket. Det betyder nul omsætning i 500 butikker men høje omkostninger til husleje og medarbejdere - og altså et ekstremt pres på likviditeten.

»Vi arbejder hårdt på at finde løsninger i denne svære situation. Nogle brancher er hårdere ramt end andre. Det siger sig selv,« siger Mads Ditlevsen, partner i EQT.

Flying Tiger Copenhagen skyldte 1,6 mia. kr. til sine banker - herunder Nordea, ifølge Finans’ oplysninger - ved udgangen af 2018.

2019-regnskabet er endnu ikke offentliggjort, men topchef Martin Jeermin har tidligere fortalt til Finans, at driftsresultatet før renter, skat og afskrivninger (ebitda) landede på ca. 375 mio. kr. i fjor.


Det er en stor fremgang i forhold til 2018, men stadig relativt beskedent gælden taget i betragtning.

Med halvdelen af butikkerne lukket synes det åbenbart, at Tiger har brug for friske penge - og velvillige banker - for at kæden kommer igennem krisen.

»Der er helt sikkert selskaber, der kommer til at have behov for hjælpepakker og støtte fra deres banker for at overleve denne krise,« siger Mads Ditlevsen fra EQT.

Vilhelm Hahn-Petersen, partner i Catacap, begræder, at kapitalfonden mandag måtte aflevere en konkursbegæring til skifteretten, da fonden opgav Mobylife.

Jeg har svært ved at sætte mig ned og være totalt negativ. Jeg oplever, at der arbejdes konstruktivt.

Vilhelm Hahn-Petersen, partner i Catacap

Men han er samtidig optimistisk.

»Omstændighederne taget i betragtning er vi fortrøstningsfulde. Folk står sammen på en helt ekstremt stærk måde,« siger Vilhelm Hahn-Petersen.

Han fortæller, at Catacap arbejder i døgndrift for at få et overblik over situationen i sine selskaber og identificere alle de »geværgreb, der kan laves for at kompensere« for nedgangen.

Catacap ejer bl.a. barkæden Rekom og TP Aerospace, en underleverandør til flyselskaberne. Flyselskaberne er blandt de hårdest ramte overhovedet, og barerne er lukket.

»Jeg har svært ved at sætte mig ned og være totalt negativ. Jeg oplever, at der arbejdes konstruktivt. Jeg synes, at samarbejdspartnerne har en fin indstilling, så vi kan navigere i et vist omfang. Jeg kunne godt sætte mig ned og gå i depression over, at omsætningen er fuldstændig forsvundet fra et porteføljeselskab, men det nytter ikke noget,« siger Vilhelm Hahn-Petersen.

Der er vel heller ingen banker, der trækker stikket, fordi et selskab bryder lånebetingelserne i øjeblikket?

»Det kigger ingen på nu og her. Det man kigger på er henstand på renter og afdrag og udvidelser af kassekreditter. Der er flere ting i værktøjskassen og selvfølgelig ekstremt meget fokus på likviditet her og nu,« siger Vilhelm Hahn-Petersen.

Kapitalfonden Altor havde allerede inden coronakrisen store udfordringer med Tresu fra Kolding, der laver trykkemaskiner.

Tresu har lånt penge ved hjælp af obligationer, som er børsnoterede, og de har længe afspejlet, at der er en forhøjet risiko for konkurs.

Derudover slås Altor med industrivirksomhederne Haarslev og Norican, men ifølge Altor-partner Søren Johansen klarer de sig faktisk udmærket - tingene taget i betragtning.

»De danske virksomheder i porteføljen er ikke super ramt af det her. Haarslev og Norican har mistet noget produktion, fordi Kina har været lukket, men som sagt ser det ok ud igen nu,« skriver han til Finans.

For EQT kan coronakrisen på sigt give problemer for Nordic Aviation Capital fra Billund, der leaser fly til regionale flyselskaber.

På det noterede marked har verdens største flyleasing-selskab Aercap tabt næsten tre-fjerdedele af værdien på to uger, fordi investorerne frygter, at kunderne går konkurs, og Aercap efterlades med usælgelige fly.

Aercap fortalte på en konference forleden, hvordan bl.a. kinesiske kunder har fået henstand med betalingerne i en periode som følge af coronakrisen.

Og for ikke at risikere en likviditetskrise valgte Aercap forleden at trække hele sin kreditfacilitet på mere end 35 mia. kr., fremgår det af en meddelelse fra selskabet.

Det er uvist, hvordan Nordic Aviation Capital (NAC) navigerer i situationen. Men at dømme ud fra kursudviklingen på det børsnoterede marked, er investorerne rædselsslagne.

»I de situationer, hvor vi er hårdest ramt, arbejder vi med alle interessenter for at finde løsninger,« siger Mads Ditlevsen fra EQT, der ejer Flying Tiger Copenhagen samt hovedparten af NAC.

Robert Spliid, ekstern lektor ved CBS og bl.a. forfatter til en bog om kapitalfonde, mener, at kapitalfondenes selskaber på mange måder er bedre rustet til at overleve krisen - på trods af at de typisk er mere gældsatte.

Fondene har typisk gemt en reserve til når et af deres selskaber kommer i uføre. Og så er de vant til at arbejde med at restrukturere og skære omkostninger.

»Kapitalfonde har den fordel, at de har noget tørt krudt, de kan investere i selskaberne. Ingen kapitalfonde er som udgangspunkt interesserede i at kaste håndklædet i ringen, medmindre det er nødvendigt,« siger Robert Spliid:

»Men varer krisen til udgangen af året, kan det blive svært for alle virksomheder.«

BRANCHENYT
Læs også