Erhverv

Coronavirus tvinger Lufthansa til at holde 700 fly på jorden

Lufthansa vil den kommende måned holde 700 af 763 fly på jorden som følge af coronavirusset.

Artiklens øverste billede
Langt størstedelen af Lufthansas fly må blive på jorden. Arkivfoto: AP Photo/Martin Meissner

Tyske Lufthansa vil den kommende måned holde 700 ud af sine 763 fly på jorden som følge af coronavirusset.

Det oplyser flyselskabet i sit årsregnskab for 2019.

Lufthansa er ligesom resten af flyindustrien presset af corona. Virusset har ført til rejserestriktioner og delvist lukkede grænser i store dele af Europa.

Derfor har flyselskabet besluttet at skalere voldsomt ned frem til 19. april.

- Spredningen af coronavirus har sat hele den globale økonomi og vores virksomhed i en hidtil uset nødsituation.

- På nuværende tidspunkt kan ingen forudse konsekvenserne. Vi er nødt til at imødegå denne situation med drastiske og til tider smertefulde tiltag, skriver Lufthansa i regnskabet.

Lignende tiltag er set fra en stribe andre selskaber, der også holde store dele af flåden på jorden. Det gælder blandt andet SAS, Norwegian, Finnair og Ryanair.

Men selv om den nuværende situation bliver beskrevet som vanskelig, vurderer Lufthansa, at det er i stand til at stå imod.

- Lufthansa er økonomisk veludstyret til at klare en ekstraordinær krisesituation som den nuværende.

- Vi ejer 86 procent af flyflåden, som stort er gældfri og har en bogført værdi af ti milliarder euro, skriver Lufthansa.

Det tyske selskab skriver i regnskabet, at det har omtrent 4,3 milliarder euro i kassen.

For at holde flere penge i selskabet har Lufthansas bestyrelse foreslået at gå 20 procent ned i løn, og derudover skal aktionærerne ikke forvente at få udbytte for det seneste års resultat.

Lufthansa vil ikke på nuværende tidspunkt give et bud på, hvor hårdt coronavirusset rammer resultatet for 2020. Selskabet har således ingen konkrete forventninger til året.

I 2019 fik Lufthansa et overskud på to milliarder euro. Det er et fald på 600 millioner euro fra 2018.

Årsagen til dykket kædes sammen med højere priser på brændstof og svagere takter på hjemmebanen i Tyskland, der i 2019 havde svag økonomisk vækst.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.