Grundfos-toppen sætter tal på et 2020 i coronakrisens skygge

Mens mange selskaber har suspenderet 2020-forventningerne, tøver Grundfos-ledelsen ikke med at sætte tal på effekten af den globale coronakrise.

I efteråret præsenterede Grundfos-ledelsen en 2025-strategi, der bl.a. lægger op til en årlig organisk vækst i salget på 4 pct. Så ramte coronakrisen, og nu taler ingen længere om 4 pct.s salgsvækst. Foto: Casper Dalhoff.

Grundfos-topchef Mads Nipper afholdt sig fra at sætte tal på 2020-forventningerne, da han for to uger siden præsenterede et sprudlende 2019-regnskab.

Coronakrisen gjorde, at man famlede i mørke, lød meldingen med en tilføjelse om, at 2020 bliver et »besværligt år«.

»Derfor er vi også meget forsigtige med at sige noget konkret,« fastslog Mads Nipper.

Nu har den midtjyske pumpegigant sendt den endelige årsrapport på gaden, og her giver Grundfos-ledelsen ikke desto mindre et konkret bud på, hvad der venter de 19.000 ansatte i 2020.

»Vi forventer ... en flad eller beskeden negativ salgsvækst sammenlignet med 2019,« fremgår det af ledelsesberetningen.

2025-strategi
  • I dag er Grundfos en koncern med fokus på produktion af pumper. Fremover skal Grundfos være kendt for at levere vandløsninger.
  • Planen bygger på to grundsten: Øget fokus på bæredygtighed og øget digitalisering af produkter og løsninger, så de får større værdi for kunderne.
  • Målet er en gennemsnitlig årlig organisk vækst i salget på 4 pct. - dog skal Grundfos altid vokse mere end markedet.
  • Indtjeningen (på ebit-niveau) skal være på mindst 10 pct.
  • Af andre kontante mål er øget kundetilfredshed, øget medarbejdertilfreds, øget fokus på bæredygtighed og et krav om, at hver 100 kroners indtjening før skat, renter og af- og nedskrivninger (ebitda) skal give mindst 75 kroner i pengestrøm fra driften.
  • Samtidig skrues der markant op for forretningsbenet "vandrensning". Det ventes især at ske gennem opkøb.
  • Kina og USA fortsætter som kernemarkeder. Nyt kernemarked er Vesteuropa.

Dykker Grundfos-salget f.eks. 2 pct. i år, vil det i kroner og ører betyde en halv mia. kr. mindre i kassen.

Grundfos-ledelsen erkendte allerede for fire uger siden, at coronakrisen har sendt 2020-salget på det vigtige kinesiske marked så meget ud af kurs, at det bliver umuligt at vinde det tabte tilbage i løbet af året.

Nu bredes de dystre forudsigelser så ud til resten af koncernen. Det sker efter et 2019, hvor salget steg 3 pct. og nåede rekordhøje 27,5 mia. kr.

Selv om salgspilen måske ender med at pege på regulær tilbagegang, holder Mads Nipper og resten af den tre mand store topledelse i Grundfos som udgangspunkt fast i en indtjening før renter og skat (ebit) i niveauet 10 pct. af årssalget.

Alligevel vil ebit-marginalen givetvis ende lavere, lyder det i årsrapporten. Årsagen er, lyder det, at indtjeningen ventes at falde på grund af investeringer i »strategiske initiativer«, der skal understøtte en nye 2025-strategi.

I årsrapporten uddybes investeringerne ikke, men Mads Nipper har tidligere forklaret, at koncernen bl.a. vil komme til at foretag opkøb for at styrke digitaliseringen af Grundfos-forretningen og understøtte en målrettet satsning på vandløsninger.

At Grundfos har råd til at satse trods coronakrisens hærgen, understreges af, at den globale pumpekoncern kom gældfri ud af 2019 med rekordhøje 6,7 mia. kr. i banken.

BRANCHENYT
Læs også