Erhverv

Nu fyldes passagerfly med gods i stedet for mennesker

Luftfartsselskaber verden over omdanner nu deres passagerfly til fragtfly i et forsøg på at få parkerede fly på vingerne og minimere tabet fra dykket i passagerflyvninger.

American Airlines er blot et af mange selskaber, som omdanner deres passagerfly til fragtfly i øjeblikket. Foto: Alan Diaz/AP

Luftfartsselskaberne er i den værste krise siden terrorangrebene d. 11. september 2001 som følge af coronavirus, der fortsat sætter dybe spor i verdensøkonomien og har fået antallet af rejsende til at dykke kraftigt.

Flyene bliver holdende på jorden, og flere steder i verdens lufthavne står de sågar parkeret ude på landingsbanerne, indtil de igen kan komme i luften. Men det kan blive meget snart. For at få dem på vingerne igen har flere flyselskaber nemlig fundet nye måder at gøre brug af passagerflyene.

Det skriver The Wall Street Journal og Reuters.

Faldet i passagerflyvningerne har fået luftfragtraterne til at stige markant. Omtrent en tredjedel af verdens luftfragt transporteres via passagerfly - og altså ikke dedikerede fragtfly, som man ellers kunne tro. Derfor er udbuddet faldet i takt med, at passagerflyvningerne er blevet indstillet.

Det har fået flyselskaber, som normalt ikke opererer fragtfly, til at omdanne en del af deres flåde til at kunne medtage store mængder gods, for at tjene penge på den øgede efterspørgsel og minimere omkostninger forbundet med at have de dyre fly stående i en hangar.

Fredag i sidste uge fløj American Airlines, verdens største flyselskab målt på passagerer, sin første returflyvning udelukkende med gods siden 1984 mellem Dallas-Fort Worth i USA og Frankfurt i Tyskland - en Boeing 777-300 fyldt med udstyr til amerikanske militærbaser.

»Udfordrende tider kræver kreative løsninger, og et team af mennesker på tværs af flyselskabet har arbejdet for at arrangere flyvninger udelukkende for gods til vores kunder,« udtaler Rick Elieson, direktør for internationale operationer i American Airlines, i en pressemeddelelse.

American Airlines er ikke det eneste selskab, som har omdannet passagerfly til fragtfly. Det samme har Delta Airlines, Air New Zealand, Etihad Airways blandt mange andre, skriver Reuters.

Begrundelsen er simpel – det er ikke muligt at tjene penge på andre måder lige nu. Det fortæller Alexandre de Juniac, generalsekretær for International Air Transport Association, til nyhedsbureauet.

»Det er »Apocalypse Now« for flyselskaberne. Rejsebegrænsninger og den fordampede efterspørgsel betyder, at der bortset fra fragt næsten ikke er nogen passagerforretning,« siger han.

Herhjemme har SAS under krisen haft en enkelt dedikeret fragtflyvning chartret af et privat firma. Men selskabet har ingen planer om at ombygge fly eller udvide forretningen, oplyser SAS’ pressechef Kristoffer Meinert.

»Vi kommer ikke til at ombygge fly, fordi vi er i en situation, hvor vi er nødt til at udvise besindighed over for vores medarbejdere og regeringen. Det vil være dyrt, og penge som vi ikke ved, om vi kan tjene hjem igen,« siger han og tilføjer, at SAS besidder en rolle som samfundskritisk infrastruktur, selskabet tager meget alvorlig.

Normalt har SAS’ passagerfly plads til 20 tons fragt, mens de kan bære 30 tons uden passagerer. Det er derfor ikke udelukket, at flere fragtflyvninger kan finde sted, fortæller pressechefen.

»Vi vurderer alle de henvendelser, vi får, men det ligger ikke i kortene, at vi vil opjustere på området. Det er for dyrt, og det giver ikke mening, eftersom vi ikke kender længden på krisen,« siger Kristoffer Meinert.

International Air Transport Association estimerer, at den verserende pandemi vil komme til at koste luftfartsindustrien mere end 250 mia. dollars, hvilket svarer til 1.700 mia. kr., i tabt omsætning.

BRANCHENYT
Læs også