Erhverv

Efter skarp kritik: Wolt vil give meromsætning tilbage til restauranterne

Wolt giver nu de ekstra penge, de tjener på coronakrisens stigende aktivitet, tilbage til de danske restauranter. Det sker efter beskyldninger om, at takeaway-tjenesten har ageret som vor tids gullashbaroner.

»Vi har et budget og har råd til at tabe nogle penge i april. Det holder vi fast i at tabe,« siger Søren Meier Svendsen. Foto: Wolt

Restauranter, som benytter sig af takeaway-tjenesten Wolt, får nu en tikrone tilbage per takeawaylevering den næste måned.

Fordi coronakrisen har ført til et stigende antal ordrer fra danskerne, har virksomheden besluttet at sende meromsætningen under nedlukningen tilbage til kunderne.

Initiativet kommer i kølvandet på, at Wolt sammen med Just Eat i medierne er blevet kritiseret for manglede samfundssind og at være for grådige - hvorefter Just Eat hurtigt sænkede sin kommission på 22 pct. med omkring en tredjedel.

»De er vor tids gullaschbaroner,« sagde Jakob Kristian Sørensen, der ejer pizzarestauranten Il Locale i Aarhus, om Wolt til Politiken, efter at Wolt ikke havde sænket sin 30 pct. store kommission under coronakrisen.

Finans har taget en snak med Søren Meier Svendsen, der er direktør for Wolt i Danmark, om initiativet, om kritikken og om fremtiden.

Hvorfor har I valgt at give ekstraomsætningen tilbage til restauranterne?

»Vi er afhængige af, at have restauranter på markedet. Med Mettes Frederiksens nye udmeldinger bliver det endnu mere tydeligt, at det ikke er overstået endnu. Vi har fra start af skruet op for at gøre mere og sikre mere omsætning og mere profit til restauranterne. Nu har vi set, at det har en effekt. Vi har aldrig sendt så mange ordrer ud til restauranterne, som vi gør nu. De ekstra ordrer der kom i april, dem skal vi ikke tjene ekstra på. Derfor sender vi de penge tilbage.«

Havde I gjort det, hvis ikke I havde oplevet hård kritik i medierne for størrelsen på jeres kommission under krisen?

»De to ting er egentlig ikke relateret. Vi har fra start af skruet op for vores aktiviteter for at gøre mere for restauranterne. Vi kan se, at det ikke er overstået, men vi kan se, at det vi gør, virker. Det er det, vi nu reagerer på. Ud af de ekstra ordrer kan vi sende noget tilbage. Det har hele tiden været et faktum, at Wolt ikke genererer noget profit, så vi kan ikke save den gren over, vi selv sidder på. Det vil også være uansvarligt, for så er vi der ikke for de 900 restauranter på platformen eller de 1500 kurererpartnere, der kører rundt og har en indtjening.«

Til DR sagde du, at Wolts forretning ikke hænger sammen, hvis kommissionen sænkes. Hvordan kan det så hænge sammen for jer at distribuere meromsætningen til restauranterne?

»Vi havde budgetteret med at skulle tabe X penge i marts og X penge i april. Fordi der er en anden situation nu, så er der en anden efterspørgsel. Det gør, at vi nu får nogle ekstra ordrer, og det gør, at vores underskud mindskes i en måned som april. Det er det, vi nu frasiger os. Vi har et budget og har råd til at tabe nogle penge i april. Det holder vi fast i at tabe.«

Ved at tilbagebetale meromsætningen, som I får under coronakrisen, mister I ekstragevinsten ved krisen, men I bærer ikke økonomisk en del af byrden. Hvorfor ikke vise mere samfundssind og bære en større del af byrden, når jeres forretningsgrundlag er i knibe?

»Vi ved heller ikke, hvordan verden udvikler sig om en måned. Vi taber allerede penge. Hvis vi skruer yderligere op for, hvor mange penge vi taber, risikerer vi også at sætte os selv over styr.«

Har tiltaget betydning for andre tiltag, eksempelvis jeres øgede niveau af markedsføring?

»Nej. Derudover har vi fjernet kommissionen, hvis man bruger platformen til selv at hente maden. Det fortsætter også.«

En række tjenester, inkl. Wolt, har gjort hent-selv-ordrer gratis i appen. Det lyder fint, men er det ikke relativt gratis for Wolt at komme med den udmelding, fordi relativt få benytter sig af muligheden?

»Det drejer sig om en anseelig pose penge, vi giver ud der. Det plejer at være mindre, men vi har skruet op for markedsføring af funktionen, samtidig med at vi har fjernet kommissionen, så det er fordoblet fra omkring 5 pct. til godt og vel 10 pct. af ordrerne«

Hvad forventer I, at coronakrisen betyder for Wolts fremtid?

»Der er en kæmpe usikkerhed omkring det. Der er måske flere, der får øjne for muligheden, men vi må også erkende, at vi i nogen grad er et convenience-produkt. I en økonomisk nedgang, som mange frygter, ved jeg ikke, om vi er førsteprioriteten at bruge pengene på. Vi er jo en serviceydelse, som langt de fleste godt kan klare sig uden. Jeg kunne være bekymret for, at der er flere, der dropper at bestille restaurantmad i fremtiden, hvis pengene blive mindre.«

Hvorfor tager I 30 pct. af salgssummen i kommission, mens jeres konkurrenter tager 16-22 pct.?

»Vi er i den dyrere ende af markedet, men vi mener også, at vi leverer et suverænt bedre produkt.«

Søren Meier Svendsen fremhæver pålideligheden i servicen, og at Wolt er tiltænkt som en ekstra indtjening til restauranter, som i forvejen tjener penge ved at have spisende gæster.

»Selvom hele verden er vendt på hovedet, så er vores produkt desværre stadig det samme, og vores udgifter er de samme. Det kan vi desværre ikke vende på hovedet. Der kan vi ikke være den helt store hjælpepakke, der fra den ene dag til den anden kan redde restauranter, men vi kan gøre, det vi kan for at sikre dem mere omsætning og på den måde holde gang i hjulene.«

Læs også