Erhverv

Rigsrevisionen blåstempler omstridt dab-udbud

Rigsrevisionen har i et notat godkendt dab-udbuddet, som Radio Loud vandt. Samtidig dropper Radio24syv søgsmålet mod Radio- og tv-nævnet.

Artiklens øverste billede
Radio24syv fik ikke den udbudte dab-tilladelse og lukkede efter stor debat i oktober 2019. Her hilser programchef Mikael Bertelsen på radioens sidste sendedag på fremmødte foran radioen. Arkivfoto: Gregers Tycho

Udbuddet af en ny radiokanal på dab, som bl.a. Radio24syv endte med at tabe, skete i det store hele efter bogen og var ikke i strid med de forvaltningsretlige regler. Det kan man læse i et notat, der er lagt på Rigsrevisionens hjemmeside.

»Rigsrevisionen vurderer, at Radio- og tv-nævnet i al væsentlighed har fulgt de gældende forvaltningsretlige regler på området og har overholdt bestemmelserne i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og udbudsbekendtgørelsen i forbindelse med afgørelsen om den nye dab-kanal.«

Sådan lyder det i notatet, som er et resultat af Rigsrevisionens undersøgelse af sagen. Notatet er sendt til Statsrevisorerne i Folketinget, der behandlede sagen fredag.

Der er ting i forløbet, der kunne være gjort bedre, hvis man skulle gøre det igen.

Henrik Thorup (DF), formand for Statsrevisorerne

På baggrund af Rigsrevisionens konklusion anser Statsrevisorerne sagen for at være lukket.

»Jeg synes, det er et godt, gennemarbejdet og omhyggeligt notat. Der er ting i forløbet, der kunne være gjort bedre, hvis man skulle gøre det igen. Men det er Folketingets kulturudvalg, der skal tage fat i det,« siger Statsrevisorernes formand, Henrik Thorup (DF). Han tilføjer, at sagen nu betragtes som afsluttet fra Statsrevisorernes side, og det er noget, alle seks medlemmer er enige om.

Rigsrevisionen iværksatte undersøgelsen af sagen i december 2019. Det skete på anmodning fra netop Statsrevisorerne.

Retssagen droppes

Diskussionen om udbuddet har kørt, efter at Radio24syv tabte udbuddet om en ny dab-kanal, som mange havde anset som radiokanalens redning. Det blev i stedet kanalen Radio Loud, der vandt det omstridte udbud.

Forløbet er siden blevet kritiseret af både eksperter og en lang række politiske partier, der mener, at processen, der førte til, at udbuddet gik til Radio Loud, var fejlbehæftet. Kritikken har bl.a. været rettet mod pointsystemet, der afgjorde, hvem der vandt.

I november 2019 valgte selskabet bag Radio24syv at lægge sag an mod Radio- og tv-nævnet, som afgjorde dab-udbuddet til Louds fordel.

Den sag er dog også droppet. Det meddeler Radio24Syvs advokat, Anders Nørgaard Jensen, til Politiken mandag. Det sker dog uafhængigt af Rigsrevisionens notat, der også blev offentliggjort mandag.

»Vi er tvunget til at stoppe retssagen. Er der ikke økonomisk rygdækning, og sagen vokser sig stor, så er det økonomisk uforsvarligt for alle,« sagde han til Politiken.

Spørgsmål om inhabilitet

I Radio24Syvs stævning stod der bl.a., at nævnets medlemmer var inhabile, da de skulle afgøre, hvem der skulle vinde udbuddet. Det skyldes, at nævnet bl.a. består af medlemmer, som er udpeget af Slots- og Kulturstyrelsen. Samtidig laver Slots- og Kulturstyrelsen sekretariatsopgaver for Nationalmuseet, som er en af organisationerne bag Radio Loud.

Den kritik fejer Rigsrevisionen til side. I notatet står der:

»Der er dog ingen indikationer på inhabilitet i forbindelse med afgørelsen.«

Samtidig giver notatet udtryk for, at det ville være en god idé, hvis Radio- og tv-nævnet fik nogle nedskrevne retningslinjer for, hvordan reglerne om habilitet skal håndteres.

»Det ville være udtryk for god praksis, hvis Radio- og tv-nævnet havde nedskrevne retningslinjer og procedurer, der understøtter, at habilitetsreglerne iagttages,« står der i notatet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.