Erhverv

Coronakrisen kan slå luftens giganter ihjel

Boeing 747 og Airbus A380 ser ud til at gå en mere end usikker fremtid i møde.

»Vi får aldrig at se et 747 i luften igen. Og de eneste A380 vil have Emiraterne malet på siden,« siger luftfartsekspert Andrew Charlton. Arkivfoto

Luftrummet er renset for de fleste af de mange fly, der normalt fragter passagerer både regionalt og internationalt på grund af coronakrisen. Og det ser ud til, at epidemien tager livet permanent af de største passagerfly, skriver Airlinerwatch.

For trenden går mod færre og mindre fly, hvilket kan betyde et farvel til hæderkronede Boeing 747 og det relativt nye Airbus A380. 

»Vi får aldrig at se et 747 i luften igen. Og de eneste A380 vil have Emiraterne malet på siden,« siger luftfartsekspert Andrew Charlton.

Hans spådom understøttes af, at Lufthansa har planer om at skrotte halvdelen af sin flåde af jumbojetter og A380'ere.

Det tyske luftfartsselskab venter desuden, at det kommer til at tage flere måneder, før rejserestriktionerne lettes. Og flere år før den globale efterspørgsel efter flyrejser er tilbage til tiden før corona.

Der er 110 Airbus A380 i drift lige nu, og det tilsvarende tal for Boeing 747 er 356.

Boeing 747 så første gang dagens lys d. 30. september 1968. Jumbojettens storhedstid var i slutningen af 90’erne, hvor den samlede flåde af Boeing 747 på verdensplan befandt sig omegnen af 1000 fly. Flyet vil dog forsat blive produceret som fragtfly i udgaven Boeing 747-8F.

BRANCHENYT
Læs også