Erhverv

Jorden vakler under Teslas europæiske kæmpefabrik

Byggeplanerne til Teslas kommende bilproduktion i Tyskland må ændres, da den sandholdige jord ikke kan bære fabrikken, der fylder 200 fodboldbaner.

Det er en "søster" til Teslas bilfabrik i Shanghai på billedet, som er under opførelse lidt udenfor den tyske hovedstad. Arkivfoto: Aly Song/Reuters

Et problem kommer sjældent alene, siger en talemåde.

Elon Musk, manden bag elbilen Tesla, er godt i gang med at etablere sig i Tyskland med en kæmpe bilfabrik, der skal tage kampen op mod den tyske bilindustri.

Og siden købet af den 300 hektar store grund til fabrikken i slutningen af 2019, har det kun kunnet gå for langsomt med at komme i gang med fabriksbyggeriet.

Først skulle den store byggegrund lidt udenfor Berlin dog ryddes for ammunition og lignende fra Anden Verdenskrig, og så skulle der fjernes skov. Her fik hensynet til dyreliv og naturen bekymrede borgere samt miljøorganisationer på banen med en række krav om bl.a. genplantning af træer, hvilket yderligere satte byggeriet på pause for en stund.

Nu hvor det sidste fyrretræ netop er fældet, bulldozerne har fjernet det øverste jordlag og jævnet jorden, er der dukket et nyt problem op: Den sandede jordbund kan simpelthen ikke bære fabrikken i sin nuværende form. Derfor skal byggetegningerne laves om.

Det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung og Die Zeit.

Jorden i den østlige del af den tyske delstat Brandenburg, hvor Teslas fabrik skal ligge, indeholder ekstremt meget sand, så den ryddede grund i øjeblikket nærmest fremstår som et ørkenlandskab.

Planen er derfor, at tusindvis af stålpæle skal bankes ned i sandet, før der kan lægges et fundament med tilstrækkelig bæreevne.

Den nye byggeudfordring kommer uforudset, da det først for få uger siden var muligt for de geotekniske køretøjer at komme ind på grunden og foretage målinger af jordens beskaffenhed. Mens der stadig stod træer, var det ikke muligt.

Tesla har nu trukket de oprindelige byggeplaner, der ellers lå klar ved delstatens miljømyndigheder, tilbage for at kunne tilpasse dem. Desuden har udbruddet af coronavirus udskudt miljøgodkendelsen på ubestemt tid - og dermed byggegodkendelsen.

På den baggrund er det umiddelbart mere end tvivlsomt, om Tesla kan holde planen for en åbning af sin Gigafactory 4 midt i 2021.

Brandenburgs erhvervsminister tror dog på, at byggetilladelsen vil gå i orden til oktober, mens Tesla optimistisk endnu holder fast i at begynde bilproduktionen i løbet af næste år.

Og der er heller ikke tegn på, at Tesla-chefen Elon Musk har opgivet den nye kæmpefabrik på grund af de mange forhindringer undervejs, hvilket ellers var frygtet af nogle.

På fabriksgrunden ved byen Grünheide fortsætter arbejdet også uden byggegodkendelsen. I sidste uge blev der leveret tonsvis af grus til etablering af veje, og der er opført fire master med kameraer til at overvåge byggepladsen.

Planen for den første europæiske Tesla-fabrik i Tyskland er, at den skal producere 500.000 elbiler årligt og beskæftige op mod 12.000 ansatte, hvor det primært er Tesla Model 3 og den ny Model Y, der i første omgang skal på samlebåndet.

I USA ligger der allerede to og i Kina en af samme type gigafabrik.

BRANCHENYT
Læs også