Starbucks hårdt ramt af nedlukninger i andet kvartal
Coronapandemien har ramt den amerikanske kaffekæde Starbucks hårdt med en stor tilbagegang i salget.
Det fremgik tirsdag af regnskabet for andet kvartal, og det udløste et fald i eftermarkedet på 1,2 pct.
Samlet set viste den underliggende vækst, det sammenlignelige salg, en negativ udvikling på 10 pct. mod et plus på 5 pct. for et år siden. Det var dog tæt på den ventede tilbagegang på 9,7 pct. ifølge Bloomberg News.
I Kina, hvor coronaudbruddet startede, var Starbucks især kraftigt påvirket, og her gik det underliggende salg tilbage med 50 pct. mod et plus på 3 pct. i samme periode året før, og for hele regnskabsåret ses en tilbagegang på 15-25 pct. i Kina.
I USA er nedlukningen på grund af pandemien begyndt senere, og derfor regner Starbucks med, at udfordringen på hjemmemarkedet vil betyde, at effekten i tredje kvartal vil blive "betydeligt større", inden påvirkningen aftager til et mere "moderat" niveau i fjerde kvartal, skriver Bloomberg News.
I USA har Starbucks lukket omkring 50 pct. af de kaffeforretninger, som koncernen selv er direkte ejer af.
I andet kvartal blev kaffekoncernens justerede overskud per aktie på 32 cent, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med 33 cent. Omsætningen endte på 6,00 mia. dollar mod ventet 5,90 mia. dollar.
Det var et fald på 15 pct. fra første kvartal.
Det justerede nettoresultat blev på 378 mio. dollar mod et bud på Wall Street på 380 mio. dollar. Driftsresultatet, målt på justeret EBITDA, landede samtidig på 911 mio. dollar. Her var ventet 916 mio. dollar.
Trods udfordringerne med coronakrisen fastholder Starbucks sit kvartalsmæssige udbytte på 41 cent per aktie.
/ritzau/FINANS