Erhverv

Tre webbutikker er politianmeldt for ulovlige abonnementer

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt tre virksomheder, hvor kunderne ikke fik tydelig information om, at de automatisk forpligtede sig til et abonnement ved et netkøb.

Artiklens øverste billede
Christina Toftegaard Nielsen har været forbrugerombudsmand siden 2015. Hun er uddannet cand.jur. og har tidligere arbejdet i Justitsministeriet samt som advokat. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Forretningsmodellen med at kunder forpligter sig til et løbende abonnement ved køb af produkter eller ydelser er sådan set legal nok.

Men fra tid til anden skal man have luppen frem for at kunne gennemskue vilkårene – og så kan det være ulovligt.

»Det er vildledende, hvis en virksomhed ikke oplyser den fulde pris og vilkår, over for sine kunder. Desværre får vi klager over mange webbutikker, der tilsyneladende ikke ønsker at oplyse kunderne tydeligt om, at man kun kan være kunde, hvis man køber et abonnement,« udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Efter klager fra en række forbrugere, der blev overraskede over pludselig at blive opkrævet månedlige beløb efter at have handlet på på nettet, har Forbrugerombudsmanden i tre tilfælde vurderet, at virksomhederne bag brugte vildledende markedsføring, og hun har på den baggrund politianmeldt virksomhederne.

Det drejer sig om virksomhederne Petimo A/S, Plus Global ApS og Nordic e-Commerce ApS, der henholdsvis står bag hjemmesiderne: gipote.dk, plusshop.dk og baseprice.dk.

Hos Plus Global og Nordic-eCommerces medførte køb af produkter til fordelagtige priser, at der automatisk blev tegnet et abonnement.

For Plus Global ApS vedkommende er firmaet også blevet politianmeldt i 2018 for en tilsvarende overtrædelse. Dengang hed virksomheden bare YY Trading ApS.

Ved Petimo A/S lød tilbuddet på at kunne købe adgang til kontaktoplysninger til sælgere bag hundeannoncer. Også her medførte køb et løbende abonnement som i de to andre tilfælde, hvor betalingskortoplysningerne fra det første køb siden blev anvendt til at trække betaling for det løbende abonnement.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har kunderne ikke fået tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på hjemmesiderne.

»De virksomheder, der ikke oplyser tydeligt om abonnementsvilkår og priser, kan risikere at skulle betale penge tilbage til kunderne for abonnementerne. Som forbruger kan man naturligvis ikke blive forpligtet til at betale for et abonnement, som man ikke er klar over, at man skulle have købt,« udtaler Christina Toftegaard Nielsen.

På baggrund af anmeldelsen har Nordic e-Commerce ApS tilrettet deres hjemmeside baseprice.dk, så den er i overensstemmelse med lovgivningen på området.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.