Erhverv

Indiens største bilproducent solgte ikke en eneste bil i april

Den indiske bilindustri er i krise og taber hver dag milliarder af kroner. Maruti Suzuki, der står for halvdelen af bilsalget i landet, solgte ikke en eneste bil i april.

Indiens største bilproducent havde en nærmest uvirkelig april. Foto: AP Photo/Manish Swarup

Med 1,4 mia. mennesker på hjemmemarkedet skulle man ikke tro, at det burde være en udfordring for Indiens største bilproducent at sælge i hvert fald bare én bil. Men så alligevel.

For Maruti Suzuki, der står for at producere halvdelen af de biler, som befinder sig på de indiske veje, meddeler nu, at selskabet ikke solgte en eneste bil i landet i april. Alene i marts solgte bilkoncernen ellers 120.000 biler.

Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Indien har siden den 25. marts været i total ’lockdown’, hvilket har udsat de lokale bilproducenter for et massivt pres. Normalt sælger de sammenlagt mere end 2,8 mio. biler om måneden, men det tal er styrtdykket.

»Der er altid en første gang for alting (…) Jeg kan ikke sige, hvad der vil ske i maj. Om vi vil starte produktionen eller ej er umuligt at sige,« udtaler R.C. Bhargava, bestyrelsesformanden for Maruti, i et interview med Bloomberg.

Ligesom Maruti Suzuki, der er delvist ejet af japanske Suzuki, melder den indiske del af Hyundai Motors om det absolut lavest mulige salg i april.

Til sammenligning solgte de kinesiske bilproducenter mere 224.000 biler på hjemmemarkedet, da nedlukningen af landet i februar var på sit højeste.

Allerede før coronavirus lukkede Indien ned, var landets bilindustri i problemer. Men slemt er blevet slemmere og ifølge brancheorganisationen Society of Indian Automobile Manufacturers taber landets bilindustri omtrent 23 mia. rupier om dagen, hvilket svarer til 2 mia. kr.

»Taget i betragtning, hvor skrøbelig bilindustriens tilstand og økonomiske bidrag er, skriver vi for at bede om tilladelse til, at hele bilindustriens værdikæde åbner og genoptager driften,« meddelte de indiske producenter af biler og reservedele i et fælles brev til landets indenrigsministerium.

Trods det vigende salg ser bestyrelsesformanden for Maruti Suzuki muligheden for at decideret boom i det indiske bilsalg efter krisen.

»Hvis køberne bliver bekymrede for at dele plads med andre passagerer, vil det øge efterspørgslen for køretøjer,« sagde han i et interview med Bloomberg tidligere i april.

BRANCHENYT
Læs også