Serier

Støttekrav tvinger Lufthansa til at åbne op om skattely

Det store tyske luftfartsselskab Lufthansa er i stor pengenød under coronakrisen. For at få hjælp fra den tyske stat skal de leve op til nogle krav, der nu bl.a. afdækker, at Lufthansa driver forretninger i skattely.

Corona rammer verden
Flyselskabet Lufthansa AG har knap 140.000 ansatte og omsatte i 2019 for 36,4 mia. euro. Foto: Christof Stache/AFP

I sidste uge meddelte den tyske luftfartskæmpe Lufthansa, at de nu officielt forhandler med den tyske stat omkring en redningspakke.

Det skriver den tyske tv-station ARD.

Støtten har et omfang af svimlende 9 mia. euro svarende til 67 mia. kr., som skal hjælpe med at afbøde for tabene under coronakrisen og den reelle overlevelse som flyselskab.

Ligesom i Danmark har den tyske regering fremlagt modkrav, for at virksomheder kan komme i betragtning til lån, kompensation eller støtte fra staten.

Det indebærer bl.a., at virksomhederne ikke kan forvente hjælp, hvis de har base i lande, som ikke samarbejder om udveksling af skatteoplysninger.

Som en konsekvens af dette anstrenger Lufthansa derfor sig lige nu for at skabe gennemsigtighed og offentliggøre, hvilke af deres forretningsdele, der har base i de skatteoaser, som optræder på EU’s sorte liste over områder eller lande, der ikke opfylder fællesskabets retningslinjer på området.

EU's sortliste over skattely

EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner pr. 27. februar 2020:

  • Amerikansk Samoa
  • Caymanøerne
  • Fiji
  • Guam
  • Oman
  • Palau
  • Panama
  • Samoa
  • Trinidad og Tobago
  • De Amerikanske Jomfruøer
  • Vanuatu
  • Seychellerne

Derudover er flere lande på en gråliste. Her har landene modsat den sorte liste forpligtet sig til at lave tiltag, der lever op til krav fra EU.

Kilde: Det Europæiske Råd

Lufthansas nye åbenhed viser, at de både ejer et holdingselskab med 500 ansatte i Panama og et med 186 ansatte i Guam. Begge beskæftiger sig med catering.

På Caymanøerne og Jomfruøerne ejer holdingselskabet i Guam 49 pct. af et andet holdingselskab, som bl.a. varetager catering for Lufthansa i det caribiske område.

»Selvfølgelig opfylder Lufthansa alle nationale og internationale rets- og skatteforskrifter i de lande, hvor koncernen driver forretninger,« lyder det fra Lufthansa.

Med det fremkomne melder der sig dog nye krav. De tyske socialdemokraters ledelse med Norbert Walter-Borjans i spidsen vil nu have svar på, hvorfor Lufthansa overhovedet har datterselskaber i skattely, inden de kan godkende en offentlig hjælpeordning til flyselskabet, skriver ARD.

I Tyskland gør politikerne desuden krav på at få ejerandele til gengæld. Og for Lufthansas vedkommende er prisen opgjort til, at staten skal have 25 pct. af virksomheden og en plads i Lufthansas bestyrelse som tak for redningen.

Læs også
Top job