Erhverv

Flixbus i milliontab: Politikerne får en del af skylden

Flixbus' danske datterselskab er hårdt presset af coronakrisen og har brug for finansiel hjælp fra sin ejer.

Artiklens øverste billede
Flixbus giver politikerne en del af skylden for det underskud, selskabet havde i Danmark i 2019.

Den tyske busgigant Flixbus var begyndt at tjene penge på busdriften i Danmark. Men det er nu stoppet igen, viser et nyt regnskab for 2019.

Underskuddet blev 2,7 mio. kr. efter skat, og politikerne får en del af skylden for derouten.

»Underpræstationen er delvist på grund af, at den danske regering uheldigvis har standset sociale rabatter til offentlig transport med bus såvel som en fortsat stærk konkurrence i markedet,« står der i det nye regnskab fra Flixbus Denmark.

I en uddybende kommentar forklarer Flixbus’ presseansvarlige i Norden, at nye regler fra den 1. januar 2019 betød, at staten ikke længere gav tilskud til rabatordninger på de ruter, Flixbus primært kører på. Altså mellem landets større byer som Aarhus og København.

På de ruter gav staten tidligere tilskud til pensionister, studerende og børn. Men fra den 1. januar 2019 gjaldt rabatordningen kun til landets yderområder.

»Dette er meget vigtige passagergrupper (pensionister, studerende og børn, red.) for os. Derfor har vi fortsat med at give rabatter til hele vores danske rutenetværk uden statslig støtte,« skriver Jelena Jovanovic, presseansvarlig for Flixbus i Norden.

Hun forklarer, at ændringen i rabatordningen har haft »en effekt på vores bundlinje«.

Det nye regnskab fra Flixbus’ danske datterselskab viser også, at coronakrisen er en hård omgang for virksomheden. Salget og omsætningen for 2020 forventes at være »væsentligt lavere«. Derfor har Flixbus skåret i sine omkostninger og reduceret antallet af busforbindelser.

Samtidig er statens hjælpepakker ikke nok til at holde Flixbus kørende i Danmark.

»Baseret på støtteerklæringen fra moderselskabet ser ledelsen det som realistisk, at virksomheden vil opnå tilstrækkelig finansiering til at fortsætte driften,« står der i regnskabet.

Flixbus blev grundlagt i 2013 og har siden bredt sig ud over Europa. Den tyske busgigant har et mål om at fragte tre mio. danskere om året, og forretningsmodellen er baseret på partnerskaber med hundredvis af lokale og regionale busvognmænd.

De leverer busser og chauffører, mens Flixbus står for ruteplanlægning, bookning og markedsføring.

Flixbus er til stede i en lang række danske byer og har også åbnet en rute mellem København og Paris.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.