Erhverv

Konkursfrygt får to iværksættere til at brage frem

Frygten for konkurser under krisen har ført til en rekordhøj omsætning i softwarevirksomheden Likvido, hvis løsning laver automatiske kreditvurderinger og indkræver penge fra kunder.

Stifterne af Likvido Lars Holdgaard og Maximilian Frimmer. Foto: Likvido

For softwarevirksomheden Likvido har de seneste måneders krise ført til et enormt boost i antallet af nye kunder og i størrelsen af omsætningen. Det fortæller Maximilian Frimmer, der er en af de to stiftere af selskabet.

Alene i april måned er 300 nye kunder kommet til, omsætningen mere end fordoblet. Væksten bunder i en usikkerhed, som er opstået under krisen, og en større frygt for at kunder vil gå konkurs, mener stifteren.

»Vi har set et stort skift i vores kunders mindset – SMV’erne ser anderledes på likviditet og er bange for, at kunderne går konkurs, og banken trækker lån tilbage, så de selv står og mangler penge,« siger Maximilian Frimmer.

»Hvor man førhen så folk give 30 dages kredit, er der nu en øget frygt for, at de kunder, man handler med, ikke har råd til at betale varerne.«

Likvido leverer kort beskrevet en softwareløsning, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at lave kreditvurdering af kunder, indkræve penge og sende rykkere ud til kunder, som har overskredet betalingsfristen.

På den måde sparer de tid ved at automatisere manuelle arbejdsopgaver, samt penge på eksterne inkasso- og advokatydelser

Krisen har altså vist sig som en mulighed for virksomheden, der har øget sine aktiviteter markant og fordoblet sin omsætning i forhold til normalen - og lige nu er den rekordhøj.

»Ligesom alle andre oplevede vi de første par dage et granatchok. Men lidt senere så vi, at endnu flere interesserede sig for vores løsning – og tre gange så mange har skrevet sig op de seneste måneder,« siger Maximilian Frimmer, som stiftede Likvido sammen med Lars Holdgaard i 2018.

Før de stiftede Likvido, drev Maximilian Frimmer og Lars Holdgaard en række andre iværksættervirksomheder. Hver måned fakturerede de lidt over 1.000 kunder og brugte mange ressourcer på at holde styr på, hvem der havde betalt sine regninger og sende rykkere til dem, som ikke havde.

»Vi brugte selv penge på at hyre eksterne inkassobureauer og advokater til at hjælpe os med at rive pengene ind, og i sidste ende betød det, at vi tabte mange penge på dårlige betalere. Det var her idéen opstod,« siger han.

Dårlige betalere var ifølge Maximilian Frimmer en af årsagerne til, at selskabet, der tilbød kunder rådgivning om privatøkonomi online, endte med at gå konkurs. Men efterfølgende opstod idéen til den nye virksomhed.

Nu er det to år siden, at de to iværksættere oprettede Likvido, og siden da har der været fart på. Kort tid inde i forløbet fik selskabet indskudt kapital fra Vækstfonden og en række business angels – bl.a. Penneo-investor Nicolaj Højer Nielsen samt Morten E. Wulff, stifter af Game Analytics.

Lige nu har virksomheden 30 ansatte og lige under 2.000 kunder, som gør brug af løsningen. Men iværksætternes ambitioner er store, og målet er at komme ud over landets grænser, fortæller Maximilian Frimmer.

»Vi investerer fortsat massivt i vækst, og vi regner ikke med at tjene penge i 2020, men isoleret set vil vi få et overskud på driften. Målet er, at vi i slutningen af i år lancerer i England og Tyskland,« siger stifteren.

BRANCHENYT
Læs også