E-sport skal sætte ny fart i Hummel - også i Asien

Den danske tøjkoncern inden for sport og mode overtager sponsorat hos Astralis fra Jack & Jones, som er del af Bestseller.

Astralis Group stiller med tre hold inden for esport på den globale scene. Arkivfoto: Jacob Ehrbahn.

E-sport skal sætte ny fart i den danske sports- og modekoncern Hummel. Den har onsdag morgen lanceret en sponsoraftale med børsnoterede Astralis Group.

Det danske selskab står inden for esport bag holdene Origen i League of Legends, Future FC i FIFA og Counter-Strike holdet Astralis.

Hummel, der er kendt for sponsorater med spilletøj inden for især fodbold og håndbold, har hidtil ikke været del af netop den hastigt voksende e-sport globalt. Men det sker nu med Astralis og gruppens hold tre hold, der skal klædes på af Hummel.

Selskabet
  • Hummel-virksomheden blev etableret i 1974 af håndboldspilleren Jørgen Vodsgaard og fik siden en række sportsstjerner som Allan Simonsen, Henning Jensen og Frank Arnesen med i ejerkredsen.
  • Navnet blev for alvor slået fast i 1980' erne gennem sponsorater med bl.a. det danske fodboldlandshold, men i 1992 kollapsede selskabet, hvorefter det blev genrejst af nye ejere.
  • Christian Stadil blev via familiekoncernen Thornico A/S medejer af Hummel i 1998, og året efter blev han eneejer.
  • Adm. direktør er Allan Vad Nielsen, der kom til Hummel i 2017 fra et chefjob hos Bestseller

Hidtil har Bestseller-mærket Jack & Jones været tøjsponsor for Astralis, men det overtages af Hummel.

»Alle vores hold har udviklet sig markant over de seneste år, og de er vokset som forretning og i popularitet i Danmark - men også internationalt,« udtaler Jakob Lund Kristensen, medstifter af Astralis, i en pressemeddelelse om den nye aftale.

Hummel, der indgår i familiekoncernen Thornico med Christian Stadil som ejer og bestyrelsesformand, har en målsætning om, at omsætningen når 2 mia. kr. i 2023. Regnskabet for 2019 er endnu ikke offentliggjort - men i 2018 var omsætningen på 1,3 mia. kr.

I den aktuelle strategi har Hummel bl.a. fokus på vækst i Asien. Adm. direktør Allan Vad Nielsen siger, at netop esport og sponsoratet af Astralis, der har global opmærksomhed, indgår i det.

Han fastslår, at der ud over sponsorat også skal være forretning i aftalen for Hummel gennem salg af spilletøj og andet til fans.

»E-sporten og det tilhørende merchandisemarked er i rivende udvikling på verdensplan. Astralis Group står om nogen for den udvikling, professionalisering og innovation, der kendetegner branchen,« udtaler Allan Vad Nielsen. Han fortsætter:

»Astralis Groups hold agerer blandt de bedste på en global scene med en enorm fanskare og antal seere af e-sport. Vi ser derfor dette partnerskab ud fra et internationalt perspektiv med et stort potentiale for at videreudvikle markedet og den direkte dialog med de mange fans.«

De to parter vil ikke udtale sig om økonomien i sponsoratet.

BRANCHENYT
Læs også