Erhverv

Nye krav gør det sværere for bilproducenter at få fem stjerner i sikkerhedstest

Organisationen Euro NCAP vil i fremtiden stille skærpede krav til sikkerheden i nye biler, som bl.a. tæller bedre beskyttelse af passagerer samt overvågning af føreren.

Euro NCAP's test bruges til at vurdere bilernes sikkerhed, før de kommer til salg på det europæiske marked. Foto: Euro NCAP.

Fremadrettet kan det meget vel blive sværere for verdens bilproducenter at opnå de eftertragtede fem stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, efter det europæiske institut har offentliggjort skærpede sikkerhedskrav til nye biler.

Hvert andet år opdaterer Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) kravene i dets sikkerhedstests – og i år er ændringerne ekstra store, skriver instituttet i forbindelse med offentliggørelsen.

Fremadrettet vil de nye test indebære brugen af verdens mest avancerede testdukke ved navn ’THOR’. Den skal bruges til at bedømme, hvordan bl.a. sidekollisioner påvirker på føreren og passagerer, skriver Euro NCAP.

På samme tid vil man som noget nyt benytte en bevægelig barriere til at simulere og vurdere kollisioner, hvor begge involverede biler er i kørsel. Førhen ramte bilen blot en mur for at simulere sammenstød.

»Det er glædeligt at se, at den nye test bedre afspejler virkeligheden på vejene, og er med til at øge sikkerheden. Ikke bare for dem, der sidder i bilen, men også for dem, der evt. måtte blive involveret ind i en ulykke,« siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Udover de normale tests, som involverer kollisioner, vil man fremadrettet også have større fokus på overvågning af førerens opmærksomhed. Det sker ved, at man nu tester de systemer, som holder øje med, om føreren f.eks. er ved at falde i søvn eller ikke holder øjnene på vejen.

Derudover øger Euro NCAP kravene til beskyttelse mellem bilens fører og passagerer på forsædet – f.eks. ved at placere airbags imellem dem.

Der er endnu ikke blevet bedømt nogle biler med de nye testkrav, eftersom coronakrisen har forsinket de Euro NCAP-test, som var planlagt i foråret. Men årets første test forventes at blive offentliggjort efter sommerferien.

BRANCHENYT
Læs også