Erhverv

Ryanair angriber tysk statsstøtte til Lufthansa

Den tyske stat forvrider ulovligt konkurrencen i luftfartsbranchen med sin 9 mia. euro store redningspakke til Lufthansa, mener Ryanairs topchef.

Ryanairs topchef Michael O'Leary protesterer mod støttepakken, som Lufthansa er i gang med at forhandle på plads med den tyske stat. (Philip Davali/POLFOTO)

Ikke alle er lige begejstrede for Lufthansas statslige redningskrans.

Konkurrenten Ryanair gør nu indsigelser mod den 9 mia. euro store hjælpepakke, der skal holde hånden under det tyske luftfartsselskab under coronakrisen.

»Ryanair vil appellere det seneste eksempel af ulovlig statsstøtte til Lufthansa, som vil skævvride konkurrencen massivt,« siger Michael O’Leary, topchef i Ryanair, i en pressemeddelelse.

Det er forventet, at den statslige støttepakke til Lufthansa bliver underskrevet inden for de kommende dage. Den indebærer, at den tyske stat overtager 20 pct. af aktierne i flyselskabet. Til gengæld tilfører staten blandt andet 5,7 mia. euro i kapital.

Med aftalen sikrer den tyske stat sig også, at den kan modsætte sig opkøbsforsøg mod Lufthansa.

Ryanair pointerer, at lavprisselskabet nøjes med statslig lønkompensation for at overleve. Ryainair har tidligere meldt ud, at selskabet vil skille sig af med 3000 medarbejdere, svarende til 15 pct. af selskabets stab. Resten af medarbejderne får skåret 20 pct. af lønnen.

»Hvordan kan det forventes, at luftfartsselskaber som Ryanair, Easyjet og Laudamotion kan konkurrere med Lufthansa på short haul-markedet til og fra Tyskland, nu hvor selskabet får 9 mia. euro i støtte,« lyder det fra Michael O’Leary i meddelelsen.

Michael O’Leary har tidligere angrebet statslige redningsaktioner, som han mener er imod de europæiske konkurrenceregler. Derfor skal støtten også udfordres af ham i retten, lover han.

Han er ikke den eneste, der kritiserer den statsstøtte, som holder hånden under pressede selskaber i øjeblikket. Også Søren Skou, topchef i A.P. Møller-Mærsk, er stærkt utilfreds med statslige pengeindsprøjtninger i flere af den danske shippingkoncerns konkurrenter.

»Det er totalt uacceptabelt,« lød det fra Søren Skou i forbindelse med fremlæggelsen af A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal.

Lufthansa oplyser til Finans, at man ikke ønsker at kommentere sagen.

BRANCHENYT
Læs også