Erhverv

Virksomheder vil renovere leverandørnettet: »Just in time-princippet er udfordret, når man får en krise som den her«

Nedbrud hos vigtige leverandører har gjort ondt på mange virksomheder under coronakrisen. Nu skal forsyningskæden styrkes, og det vil gøre tingene dyrere, lyder det fra topfolk.

Coronakrisen har sat projektørlys på de svage led i leverandørkæden, og en opstramning vil gøre produktionen dyrere, mener Bjarne Moltke Hansen, bestyrelsesformand i Aalborg Portland. Foto: PR

Striben af tvungne fabrikslukninger under coronakrisen har kortsluttet produktionen for mange virksomheder, og der er sat gang i en dybde-renovering, der skal gøre leverandørkæden mere stabil.

Sådan lyder det fra en række højt placerede erhvervsfolk, der også vurderer, at en mere solid forsyningskæde vil øge udgifterne.

Det centrale spørgsmål for virksomhederne er, om man skal have flere leverandører til de vigtigste komponenter, og om de skal ligge tættere på.

»Der kunne jo godt komme en pandemi igen, formentlig som et lyn fra en klar himmel. Og tør man så satse, og købe alt i lande, der ligger langt væk? Eller vil man have det tæt på?,« spørger Bjarne Moltke Hansen, bestyrelsesformand i industrikoncernen Aalborg Portland.

Hvordan sikrer vi, at vi ikke kommer i en situation, hvor hele vores firma stopper, fordi vi mangler en eller anden triviel del?

Søren Skou, koncernchef, A.P. Møller-Mærsk

I mange år har virksomheder arbejdet på at strømline forsyningskæden, så man får leverancer så billigt og effektivt som muligt, og binder så få penge som muligt i lagre. Men coronakrisen har udfordret just in time-konceptet. Pludselig nedlukning hos vigtige partnere, f.eks. i Kina og Italien, har afsløret de steder, hvor tingene er blevet så effektive, at de også hurtigt kollapser, når der opstår problemer.

»Rigtig mange har måske haft lidt for mange single source suppliers. Altså en eller anden ting, som indgår i deres egen produktion, der køber de kun fra én fabrik, og den ligger så tilfældigvis i Wuhan (coronaramt område i Kina, red.). Det var ikke så godt. Så kommer den del ikke i mange måneder, og så skal de ud at finde nye leverandører,« sagde A.P. Møller-Mærsks topchef, Søren Skou, på et regnskabs-pressemøde i maj.

Mere effektivt arbejde under coronakrisen
  • En undersøgelse fra byggeorganisationen Molio viser, at 9 ud af 10 virksomheder i byggeriet har øget brugen af digitale værktøjer under coronakrisen. 80 pct. af virksomhederne mener krisen har fået medarbejdere til hurtigere at tage digitale arbejdsmetoder til sig og at digitaliseringen har bidraget til at fastholde aktiviteten.
  • Der gik mindre end 48 timer fra statsministerens pressemøde 11. marts til Aarhus Kommune havde rammerne på plads for nødpasning. Ifølge borgmester Jacob Bundsgaard (S) havde langt mindre indgreb normalt taget ”et halvt år”.
  • En undersøgelse fra Lederne viser ifølge Politiken, at hver femte erhvervsleder vil have medarbejderne til at arbejde mere hjemmefra efter coronakrisen. 69 pct. vil have uændret mængde hjemmearbejde.
  • Her fortalte Søren Skou også, at han lige før krisen brød ud i Europa, havde talt med en stor hvidevare-importør, som havde fået store leveringsproblemer, fordi en kinesisk producent af låg til vaskemaskiner var lukket ned. Det er en situation, mange vil være optagede af ikke at havne i igen, vurderer Mærsk-topchefen.

    »Der er rigtig mange, der vil kigge på, at ”Vi er nødt til at tænke i modstandskraft (…)”. Og hvordan sikrer vi, at vi ikke kommer i en situation, hvor hele vores firma stopper, fordi vi mangler en eller anden triviel del?,« sagde Søren Skou.

    Derfor er der ifølge industrifolk lige nu gang i en grundig gentænkning af leverandørkæden, hvor man overvejer, om man skal have flere leverandører på vigtige komponenter og om leverandører skal være tættere på både produktions- og salgssteder.

    »I takt med, at vi er blevet endnu mere effektive, er vores sikkerhedsmarginaler blevet meget mindre,« siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i erhvervsorganisationen DI.

    Vi har fået trykprøvet de steder, hvor vi kun har én eller to leverandører og fundet deres evne til at håndtere situationerne.

    Jesper Terndrup Madsen, produktionsdirektør, Nilfisk

    En undersøgelse fra DI viste for nylig, at hver fjerde danske virksomhed har oplevet ikke at kunne få varer fra leverandører under coronakrisen. Lars Sandahl Sørensen påpeger, at et svækket leverandørnet let kan føre til tab af kunder. Og at bemærkelsesværdigt mange virksomheder hurtigt fik udfordringer med leverancer, da krisen ramte.

    »Jeg har selv været overrasket over, hvor lidt der skulle til. Efter få uger, var der adskillige virksomheder, som stod i problemer,« siger Lars Sandahl Sørensen.

    Ifølge Nilfisks produktions- og forsyningsdirektør, Jesper Terndrup Madsen, har coronakrisen bevist, at industrikoncernens forsyningskæde er solid. Men der er også rejst spørgsmål.

    »Vi har fået trykprøvet de steder, hvor vi kun har én eller to leverandører og fundet deres evne til at håndtere situationerne. Mange steder er vi blevet positivt bekræftet i, at det kan godt være de ikke er verdens største producent af et materiale, men de er gode til at finde veje gennem problemer på en effektiv måde. Og så har vi oplevet andre, der ikke har kunnet navigere ret godt. Det er den læring, vi tager videre frem,« siger Jesper Terndrup Madsen.

    Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

    Nordeas danske erhvervskundechef, Bjørn Bøje Jensen, har tidligere over for Finans vurderet, at renoveringen af leverandørkæderne vil øge omkostningerne for virksomhederne og dermed priserne på produkterne. Den opfattelse deles af Bjarne Moltke Hansen fra Aalborg Portland.

    »Just in time-princippet er udfordret, når man får en krise som den her. Og det gør så, at man skal tænke om. Alt andet lige vil det nok betyde, at tingene godt kan gå hen og blive lidt dyrere,« siger Bjarne Moltke Hansen, der også er bestyrelsesformand i stålkoncernen Bladt Industries.

    Jesper Terndrup Madsen fra Nilfisk erkender, at et mere sikkert leverandørnetværk koster. Men han mener ikke nødvendigvis kunderne kommer til at mærke det.

    »Selv før coronakrisen handlede det om at gøre det så optimalt som muligt. Og investerer man i bedre kundeservice, skal den investering hentes ind et andet sted. Jeg tror du får svært ved konkurrere som virksomhed, hvis det hele skal absorberes af markedet. Det tror jeg ikke markedet vil acceptere,« siger Jesper Terndrup Madsen.

    BRANCHENYT
    Læs også