Erhverv

Fristads Kansas Group fortsætter fremgangen

En af Europas største producenter af arbejdstøj fortsætter fremgangen med danske ejere i maskinrummet.

Tøjmærket Kansas står bl.a. bag en udgave af den så kendte blå busseronne brugt af mange i fiskerierhvervet. Foto: Kansas

Fristads Kansas Group, der er en af Europas største producenter af arbejdstøj, har netop fremlagt regnskabet for 2019.

Bag firmaet, der har hovedkvarter i den svenske by Borås, står de to danske ejere Michael Hauge Sørensen og Christian Dyvig.

Med danskerduoen har koncernen vendt udviklingen i den tidligere kriseramte virksomhed.

Årsregnskabet for 2019 viser vækst på alle områder, og det er tredje år på række med positive tal på bundlinjen.

Blandt hovedpunkterne i årsregnskabet fremgår det, at ud af en omsætning på 4,5 mia. svenske kr., er den primære drift forbedret med 10 pct. til 240 mio. svenske kr. og resultatet efter skat er øget med 49 pct. til 137 mio. kr.

Her lå overskuddet sidste i regnskabsår på 92 mio. svenske kr.

I en kommentar betegner Fristads Kansas Group udviklingen i 2019 som værende tilfredsstillende.

Den seneste fremgang er bl.a. blevet sikret af verdens første miljøcertificerede tøjkollektion, Fristads Green, hvor kollektionen er udført i 100 pct. genanvendt polyester fra PET-flasker og ufarvet bomuld.

I september 2019 tog Fristads Kansas Group desuden det nye lager- og logistikcenter i Viared i brug, hvorved de gennemførte beslutningen fra 2018 om at overtage lager- og logistik i eget regi.

Og så opnåede de også et internationalt gennembrud, da der blev tegnet en ny rammeaftale med en global aktør indenfor bl.a. søfragt.

På tværs af varemærkerne under Fristads Kansas Group bidrog populære kollektioner også positivt til at styrke virksomheden.

»Vi lader vores varemærker udvikle sig selvstændigt og på egne meritter. Mange af dem har i løbet af året vundet udbud og ny tillid fra vigtige kunder. Salget har udviklet sig positivt. Satsningerne på såvel produktudvikling som markedsføring giver resultat,« siger Anders Davidsson, koncernchef for Fristads Kansas Group.

De underliggende tøjmærker tæller, udover Fristads og Kansas, B&C, Wenaas, Sverre W Monsen, Martinson og Hejco, der hver især specifikt producer arbejdstøj til forskellige brancher og arbejdsområder.

Med regnskabet fra 2019 håber Fristads Kansas Group at stå solidt rustet overfor de udfordringer, covid-19 fører med sig.

Fristads Kansas har siden midten af marts arbejdet med at omstille sig til de nye vilkår, hvor konsekvenserne for koncernens varemærker varierer i forhold til branche.

F.eks. har varemærkerne, som forsyner syge- og helsesektoren, på mange måder været i stand til at bidrage positivt.

For yderligere at kunne håndtere coronakrisen har koncernen vedtaget en række foranstaltninger. Heriblandt et program, der har til hensigt at skære i udgifterne, som kommer til at medføre en reduktion af personalestyrken indenfor dele af virksomheden samt en tilpasning af varelageret.

»Vores første prioritet har været medarbejdernes sundhed og helbred – og derefter at begrænse de økonomiske konsekvenser samt tilpasse vores virksomheder til tiden efter covid-19,« siger Anders Davidsson.

BRANCHENYT
Læs også