Erhverv

Tidligere Adidas-chef skal få dansk arbejdstøj med på moden

Den danske producent af arbejdstøj, Kansas, indleder samarbejde med designere samt modehuset Samsøe & Samsøe i kampen for at genvinde tidligere styrke.

Thomas Schwartz kom til Kansas fra Adidas-koncernen. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Danske Kansas, som er kendt for arbejdstøj, vil nu også ind i modebilledet. Selskabet lancerer en kollektion af modetøj sammen med designere og et kendt, dansk tøjmærke. Netop det tiltag indgår i en ny offensiv fra selskabet.

I spidsen for lanceringen står en tidligere direktør i sportskoncernen Adidas, der for to år siden blev hentet til Kansas. Sammen med selskabets ejere har han lagt en ny strategi – og den skal give Kansas nyt liv.

Kansas med hovedsæde i Odense har i årtier været fokuseret på arbejdstøj. Selskabet blev i 2015 overtaget af erhvervsfolkene Christian Dyvig og Michael Hauge Sørensen, der er hovedaktionærer. Selskabet indgår i den svensk/danske koncern Fristads Kansas Group.

Kansas er dog atter blevet et selvstændigt brand, og det markeres med en satsning på syv helt nye kollektioner. Både inden for arbejdstøj og mode samt såkaldt livsstilsorienteret tøj.

»Kansas er kendt gennem generationer. Vi har brug for et udvide det, som vi allerede gør godt. Det gælder bl.a. jagten på også at få flere yngre kunder med. Efter et år som selvstændigt brand blæser vi nu til offensiv med en historisk stor satsning,« siger adm. direktør Thomas Schwartz.

Han blev hentet til Kansas fra en stilling som nordisk salgsdirektør for sportsgiganten Adidas. Netop det selskab markerer sig ud over det klassiske sportstøj også med mode.

»Vores hovedfokus er på at udfordre de eksisterende standarder for arbejdstøj, så vi rammer de nye trends og tendenser. Samtidig går vi ind på et marked, som er helt nyt for os, nemlig tøj til livsstil og mode. Vi er i en brydningstid, hvor arbejdstøj og mode flyder sammen,« mener Thomas Schwartz. Han fortsætter:

»Arbejde og livsstil smelter mere sammen. Derfor spiller image, mode og funktioner en stadig større rolle, når de unge i dag vælger tøj. Vores målgruppe er især håndværkere mellem 18 og 36 år.«

Selskabet.
  • Tøjmærket Kansas blev introduceret i 1952 af virksomheden Palo i Odense. Den havde siden 1920’erne produceret bl.a. amerikansk inspireret arbejdstøj i denim.
  • I 1984 blev virksomheden børsnoteret, og senere del af en international virksomhed.
  • Er del af danske/svenske Fristads Kansas Group med Michael Hauge Sørensen og Christian Dyvig som hovedaktionærer.
  • Kansas er nu selvstændigt brand med hovedkontor i Odense.
  • Fristads Kansas Group har salg i flere end 20 lande og en årlig omsætning på ca. 3 mia. kr.

Selskabets modelinje og nye forretningsområde lanceres under navnet Kansas Wear. Det udvikles sammen med designerne Lærke Andersen og Willy Chavarria, der »nyfortolker Kansas’ stærke arv«, som det udtrykkes i en meddelelse fra selskabet. På Kansas hjemmeside fremgår det samtidig, at selskabet om kort tid lancerer samarbejde med det danske modehus Samsøe & Samsøe.

Netop samarbejder på tværs opstår også andre steder i danske modeindustri. Eksempelvis har det danske sportsmærke H2O etableret et nyt mærke sammen med designeren Julie Fagerholt. Det lancerer nye kollektioner til kvinder af mere ungdommelig street- og sportsmode under navnet H2OFagerholt.

Hos Kansas erkender Thomas Schwartz, at hans mål er, at selskabet igen skal erobre positionen som markedsleder for arbejdstøj. Den danske Mascot-koncern har gennem en årrække haft hastig vækst, mens Kansas har kæmpet med udfordringer.

De største markeder for Kansas er Danmark og Tyskland, mens der også er eksport til en række andre lande.

BRANCHENYT
Læs også