Erhverv

Verdenshandlen truet af rejserestriktioner: »Det er en tikkende bombe«

Flere organisationer og virksomheder i shippingindustrien kalder på handling, mens 400.000 søfolk er fanget i udlandet på grund af rejserestriktioner.

A.P. Møller Mærsk mærker ligeledes konsekvenserne af rejserestriktioner, som gør det næsten umuligt at afløse besætningerne på flere skibe.. Foto: Tanja Lund Carstens.

Flere aktører i den internationale shippingindustri advarer nu om en stor trussel mod verdenshandlen. Grunden er ikke coronavirus, men derimod effekten af de rejserestriktioner, der er kommet på plads under krisen.

Det skriver Financial Times.

Rundt omkring i verden er 400.000 søfolk strandet på skibe uden at kunne komme hjem, mens de, der skal afløse dem, ikke kan komme afsted på grund af rejserestriktioner. Nogle har været til søs i mere end et år, og i sidste uger nægtede besætningen på et tyskejet skib at sejle videre.

Frygten er, at utilfredsheden vil brede sig, når en nødaftale aftale om de skibsansattes arbejdsforhold, udløber d. 16. juni. Aftalen, der kom i stand for at sikre skibsdriften i begyndelsen af krisen, betød, at rederiernes besætninger måtte bruge længere tid til søs, end reglerne ellers siger.

»Det er en tikkende bombe. Du kan ikke få folk til at arbejde på ubestemt tid. Nogen har været på deres skib i mere end et år. Jo længere problemet består, jo større bliver risikoen for forsyningskæden,« siger Guy Platten, generalsekretær i International Chamber of Shipping, til Financial Times.

Maritim lov dikterer, at søfolk højst må være 11 måneder til søs. Men flere af de besætninger har efterhånden været ude i op til 15 måneder – altså flere måneder, end der måske står i deres oprindelige kontrakt, skriver avisen.

Omtrent 80 pct. af varerne, der indgår i verdenshandlen, transporteres ifølge UN Conference on Trade and Development af f.eks. containerskibe, brændstoftankskibe og tørlastskibe.

Rejserestriktioner forhindrer afløsningshold i at komme frem til de skibe, som ligger til kaj rundt omkring i verden, hvilket samtidig afholder dem på skibene fra at komme hjem efter at have været til havs i flere måneder.

På samme tid har flere søfolk svært ved at få ind- og udrejsevisa, mens suspenderingen af den kommercielle luftfart gør det yderligere svært at flytte medarbejdere rundt i verden. Op imod en femtedel af de 1,8 mio. sømænd, der arbejder på verdens 96.000 transportskibe, er påvirket.

For en måned siden indført International Maritime Organisation, der hører ind under FN, nye protokoller for sikkerheden i forbindelse med afløsning af besætningsmedlemmer, men regeringerne har været for langsomme til at implementere dem, fortæller Guy Platten til Financial Times.

Industrien efterspørger, at regeringerne indgår aftaler om at oprette ’sikre korridorer’, hvilket gør det muligt for søfolk at rejse uden restriktioner, så længe de kan fremvise officielle maritime identitetsdokumenter, og at de samtidig bliver anerkendt som essentiel arbejdskraft.

Hos A.P. Møller Mærsk er man enige i, det er et enormt problem, at søfolkene ikke kan rejse frit. Her håber man på en snarlig reaktion fra myndighederne, så det bliver muligt at flyve friske afløsere ind.

»Der er et presserende behov for at etablere sikre korridorer mellem nøglelande som Filippinerne og Indien og knudepunkterne for besætninger rundt om i verden. Vi har behov for løsninger og globalt samarbejde nu,« siger Henriette Hallberg Thygesen, A.P. Møller - Mærsks flåde- og strategiske brandchef, til Financial Times.

BRANCHENYT
Læs også