Erhverv

Lars Larsen Group køber sig ind i dansk designvirksomhed med international succes

Investeringsselskabet bag Jysk-familien har lagt en ny strategi om at øge investeringerne i nye aktiviteter. Blandt de første tiltag i den strategi er en ejerandel i et dansk selskab med fokus på eksklusivt lysdesign.

Bestyrelsesformand Jacob Brunsborg (tv.) og adm. direktør Jesper Lund har en strategi om at øge investeringerne i Lars Larsen Group. Foto: Joachim Ladefoged.

Med Lars Larsen Group som medejer satser en dansk designvirksomhed på global vækst indenfor belysning og teknologiløsninger til luksusboliger, restauranter og private yachts rundt om i verden.

Lars Larsen Group, der er investeringsselskab for familien bag detailgiganten Jysk, har netop overtaget 30 pct. af aktierne i selskabet One A A/S. Bag det står Jan Bjarnhoff, der gennem mange år har været selvstændig inden for designprodukter.

Siden efteråret 2016 har han fra selskabet ved Kolding specialiseret sig i belysning og teknologi inden for såkaldt "smart home" i luksusklassen. Det gælder ikke mindst et system, der kan indeholde alt fra lys til lyd, ventilation, kameraer og detektorer.

Salget sker nu i 40 lande – og med fokus på arkitekttegnede boliger, hoteller, restauranter, luksusyachts- og designbutikker i den høje ende af prisskalaen.

»Vi har gennem en periode haft en lang række bejlere, som gerne vil være med i vores selskab og internationale ekspansion. Også kapitalfonde. Men vi har hidtil afvist dem. Lars Larsen Group er dog en for os attraktiv medejer og partner. Især fordi vi deler opfattelsen af, at vores udvikling skal ske med ro og stabilitet,« siger Jan Bjarnhoff.

Netop Lars Larsen Group har tidligere i år lanceret en strategi om at øge investeringer i andre aktiviteter end de kendte dyne- og boligbutikker, som Jysk står for.

I spidsen for investeringsselskabet står Jacob Brunsborg, der i juni 2019 blev bestyrelsesformand for Lars Larsen Group, efter at hans far, dynekøbmand Lars Larsen, blev syg og senere døde i august.

Koncernen
Ud over Jysk-koncernen med knap 2.900 butikker i 51 lande ejer familien bag bl.a. følgende selskaber, som er en del af Lars Larsen Group:
  • Ilva (møbelkæde)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde)
  • Scancom (havemøbler)
  • Letz Sushi (restaurantkæde)
  • Himmerland Golf og Spa Resort
  • Backtee (golftøj)
  • Eovondo (virksomhed inden for reklamekoncepter)
  • Interior Direct (møbelleverandør til bl.a. hoteller).
  • Garia (golfbiler)
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus)
  • Vision Properties (ejendomme)
  • Solid Leasing (biler)

Ud over Jysk med 2.900 butikker i 51 lande ligger også i familiekoncernen en lang række andre selskaber – lige fra detailkæder til bl.a. møbelproduktion, billeasing og golf.

Om strategien med at øge med nye investeringer har Jacob Brunsborg tidligere i år sagt til Finans, at der kan komme både flere selskaber og f.eks. ejendomme til.

»Vi skal ikke ud i at lege Løvens Hule. Men vi er åbne for alle investeringer, som både kan give afkast, skabe arbejdspladser og er spændende idéer,« sagde Jacob Brunsborg.

Om investeringen i One A skriver Jacob Brunsborg i en meddelelse, at der efter hans opfattelse er tale om en virksomhed i et interessant segment af markedet.

»På globalt plan er der ingen andre virksomheder med samme produkter og udviklingsmuligheder inden for det område. Med Lars Larsen Group som medinvestor har jeg også meget store forventninger til One A i fremtiden,« skriver Jacob Brunsborg.

Parterne oplyser ikke, hvor meget Lars Larsen Group har betalt for ejerskabet i One A. Selskabets regnskab for 2019 er endnu ikke offentliggjort. Året før havde det en bruttofortjeneste på 8 mio. kr. og et overskud før skat på 0,5 mio. kr.

Ifølge Jan Bjarnhoff er ambitionen med Lars Larsen Group i ryggen at styrke One A internationalt.

»Målet med den nye medejer er at kunne rykke i en anden skala globalt end hidtil – men uden at skulle forcere tingene«.

BRANCHENYT
Læs også