Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vagthund vil have klarhed om penge for corona-aflyste SAS-fly

Forbrugere må vente længe på at få deres penge retur.

Corona rammer verden
Mange forbrugere må se længe efter de penge, de har ret til at få retur. Tariq Mikkel Khan

Først til efteråret kan danskere, der har anmodet om at få pengene retur for corona-aflyste SAS-fly fra april og frem, regne med at få dem tilbage.

Det er utroligt utilfredsstillende for forbrugerne, mener Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugervagthunden efterspørger en klar udmelding fra luftfartsselskabet:

- Egentlig har vi jo ret til at få pengene inden for en uge, så forbrugerne har udvist stor tålmodighed.

- Nu har vi brug for at vide, hvornår vi kan regne med at se vores egne penge på vores konto igen, lyder det fra Anja Philip.

Udbruddet af coronavirus har kastet luftfartsbranchen ud i et stormvejr, da flyene har måttet blive på jorden på grund af rejserestriktioner.

Og det er altså ikke småpenge, som forbrugerne har til gode hos SAS.

SAS har ifølge det norske medie Bergens Tidende solgt rejser for omkring 4,6 milliarder kroner, der er aflyst eller ventes at blive det på grund af krisen.

Ifølge Sille Beck-Hansen, dansk pressechef for SAS, hænger udsigterne sammen med rigtig mange henvendelser - og at de skal behandles manuelt.

- Det tager enormt lang tid - og vi har haft hjemsendt stort set alle vores medarbejdere. Nu har vi så fordoblet ressourcerne, der sidder med de her sager, siger hun.

Forbrugerne har dog allerede accepteret en meget lang tilbagebetalingstid, mener Anja Philip fra Forbruger Tænk:

- Vi kan mærke fra mange af dem, der henvender sig til os, at den tålmodighed er ved at være brugt op, siger hun.

Hun hæfter sig ved, at det er blevet præciseret fra EU-Kommissionen og den danske transportminister, at pengene skal retur inden for en rimelig tid.

Kan man gøre andet som forbruger end at acceptere det?

- Forbrugerne skal selvfølgelig skrive til flyselskaberne, hvis de vil have deres penge tilbage.

- Hvis der fortsat ikke kommer noget ud af det, så kan man klage til Trafikstyrelsen, men ventetiden der er selvfølgelig også lang, siger Anja Philip.

Hos SAS forstår man godt, at kunderne er frustrerede over den meget beklagelige situation.

- Vi forstår den frustration, det giver hos vores kunder, og vi beder om tålmodighed i denne ekstraordinære situation.

- Det vi kan sige, er, at folk skal føle sig trygge ved, at vi nok skal udbetale pengene, hvis de har krav på dem, siger Sille Beck-Hansen.

BRANCHENYT
Læs også