Erhverv

Norsk tøjmærke fortsætter med at vokse

Det norske tøjmærke Helly Hansen fortsætter med at vokse. Det samme gør topchefens særlige lønpakke.

Helly Hansen blev grundlagt i 1877 af den norske sømand Helly Juell Hansen. Frem til 1970’erne var selskabet i Hansen-familiens eje og har siden haft forskellige ejere. Arkivfoto

Det ikoniske tøjmærke Helly Hansen, der er kendt for sit frilufts- og arbejdstøj, har stor succes særligt uden for Norge, hvor mærket for mere end 140 år siden blev grundlagt.

Forrige år omsatte virksomheden, der i dag er ejet af den canadiske varehusekæde Canadian Tire, for 650 mio. canadiske dollar internationalt. Det svarer til omkring 3,2 mia. danske kr og er knap en fordobling sammenlignet med året forinden, skriver det norske medie Dagens Næringsliv.

Det er dog ikke kun selskabets omsætning, der vokser. Også topchefen Paul Stoneham har kunne se sin løn gå til vejrs.

Ifølge Dagens Næringsliv er Stoneham nemlig ansat med en særlig lukrativ bonuspakke, som årligt sikrer ham ti lønninger på samlet 5 mio. pund. En lønpakke, der alene forrige år steg med omrking 10 pct.

Ifølge Helly Hansens seneste regnskab lød Stonehams samlede lønpakke på 37,8 mio. norkse kr. i 2019, mens den året forinden løs på 34 mio. norske kr.

Ifølge Dagens Næringsliv består topchefens særlige lønpakke desuden af en loyalitetsbonus, der i 2019 udgjorde 19,3 norske kr. mod 10,1 mio. norske kr. året forinden, en bonusordning på 8 mio. norske kr., en løn på 5,8 mio. norkse kr. og en langsigtet bonusordning på 3,9 mia. norske kr.

Den langsigtede bonus lød i 2018 1,8 mia. norske kr., og derved er den ligesom de øvrige dele af lønpakken vokset i takt med selskabets omsætning.

Helly Hansen blev grundlagt i 1877 af den norske sømand Helly Juell Hansen. Frem til 1970’erne var selskabet i Hansen-familiens eje og har siden haft forskellige ejere.

Helly Hansen blev i 2018 opkøbt af varehuskæden Canadian Tire i en handel til en værdi af god 4,8 mia. danske kr.

BRANCHENYT
Læs også