Erhverv

Dagligvarekoncern åbner flere legetøjsbutikker

BR-kæden, som er en del af Salling Group, har sat en offensiv ind med at omdanne legetøjsbutikker til et nyt koncept. Nu vil kæden også ekspandere med flere butikker.

Kædechefr Charlotte From og BR er netop nu igang med at opgradere og modernisere flere af kædens legetøjsbutikker - mens der også kommer flere til. Foto: Joachim Ladefoged.

Mens andre detailkæder efter coronakrisen for en stund bremser butiksekspansionen, går den danske legetøjskæde BR i en anden retning og skruer op. Kæden udvides om kort tid med yderligere to butikker for at få en stærkere position på markedet.

Dagligvaregiganten Salling Group gik ind i legetøjsbutikkerne i begyndelsen af 2019, efter at den tidligere ejer af Fætter BR, Top-Toy-koncernen, var kollapset kort tid før. Top-Toy gik konkurs, og selskabets 300 butikker – i kæderne BR og Toys’R’US - i Norden blev lukket.

Salling Group købte efterfølgende rettighederne til varemærket Fætter BR samt det danske varelager fra konkursboet.

Salling valgte derefter at genåbne 26 BR-butikker rundt om i landet. Siden har fokus været på at ombygge og modernisere buttikkerne og selve konceptet.

Koncernen
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen. Dertil er der netop opkøbt ca. 300 butikker yderligere i Polen, som kommer til senere i år.
  • I koncernen er desuden bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.

Nu kommer også nye butikker til. Kædechef Charlotte From hos BR bekræfter, at der i efteråret åbnes en stor legetøjsbutik i Gentofte samt en butik i indkøbscentret Waves i Hundige.

»Hidtil har de 26 butikker været fint, men vi har fundet muligheder i markedet for at udvide. Der slår vi til. De to butikker passer godt ind i vores øvrige placeringer. Fremadrettet lukker vi aldrig muligheder for at udvide rundt om i landet, hvis det giver mening for os,« siger Charlotte From.

Meldingen fra BR kommer, samtidig med, at der i andre dele af detailhandlen lyder meldinger om, at coronakrisen kan sætte en del af butiksekspansionen på hold - i hvert fald for en stund. Det har blandt andet de to elektronikkæder Power og Elgiganten meldt for nylig til Finans.

Coronatiden har nemlig øget onlinesalget og de digitale løsninger hos forbrugerne. Hos Power med 17 varehuse er målet ellers at vokse med yderligere 10.

»Vi har valgt lige nu her i forsommeren at trække vejret dybt og kigge på, hvad der aktuelt sker i markedet. Der er mange tomme lejemål rundt om i Danmark, og vi skal være sikre på, hvad der sker med forbrugerne efter denne coronatid,« sagde Power-direktør Jesper Boysen til Finans.

Hos BR-kæden melder Charlotte From også om hastig vækst i år i onlinesalget. Men samtidig lægger kæden vægt på, at legetøj skal kombineres med oplevelser i de fysiske butikker.

Netop derfor investerer BR lige nu i at ombygge butikker, så de også indeholder legeområder og aktiviteter. Fire af kædens store butikker er således allerede ombygget efter det koncept.

»Vi skal i høj grad have forbrugerne ud i butikkerne, hvor vi skal skabe oplevelser og inspiration. Mange ting er flyttet online, men jeg tror på den fysiske butik, så det arbejder vi med. Udvidelsen med de to kommende butikker har været i gang, siden før coronakrisen og bunder i en ambition om, at vi slår til, hvor der er et hul i markedet. Det gør vi fortsat,« siger Charlotte From.

BR-kæden indgår i koncernregnskabet for Salling Group, så det er ikke muligt direkte at aflæse dens økonomiske resultater. Ifølge Charlotte From var 2019 præget af store investeringer i forbindelse med etableringen. Men hun understreger, at BR er og skal være en god forretning for koncernen.

BRANCHENYT
Læs også