Erhverv

Aarstiderne-stifter: Skræmmetaktik kan give bagslag i klimakampen

Søren Ejlersen, medstifteren af Aarstiderne, mener ikke at skræmmekampagner er vejen frem mod en grønnere livsstil. Foto: Michael Drost-Hansen

Frygt, skræmmekampagner og forbud er ikke vejen til en grønnere verden, mener medstifteren af Aarstiderne Søren Ejlersen. Han mener i stedet, at man bør plante håb og vise vejen til en grønnere livsstil.

Det skriver Berlingske Business.

Ifølge Søren Ejlersen vil skræmmefortællinger om dystopier modvirke, at verdens befolkning vil skride til handling, når det kommer til kampen for et bedre klima.

- Når børn får at vide, at der bliver dræbt så og så mange næsehorn i Afrika, og at vi alle sammen en dag kan mangle vand, så bliver de bange. Jeg nægter at tro, at det hjælper os tættere på at løse de problemer, vi står med, udtaler han over for Berlingske Business.

Samtidig påpeger han, at Aarstiderne ikke ønsker at fremstå som en hellig virksomhed, hvor en fortælling om en rejse til Syden får ansatte til at rulle med øjnene.

Tværtimod ønsker Aarstiderne blot, at vise folk vejen til, hvordan man kan komme i mål med at skåne miljøet og øge biodiversiteten, og samtidig leve et godt liv, uddyber Søren Ejlersen.

Dog mener han, at den grønne etik blandt virksomhederne bør ændres.

Virksomhederne skal, ifølge ham, se på deres konkrete klimaaftryk og gøre noget ved det i stedet for at pakke sig ind i grønne lovord.

Aarstiderne har selv planer om at bringe CO2-regnskabet i balance i udgangen af 2020, hvilket betyder, at virksomhedens dieselbiler, som bringer maden ud, nu er i gang med at blive udskiftet med elbiler og cykler, skriver avisen.

BRANCHENYT
Læs også