Nu vanker der bøder for 150.000 kr. efter ulovlige alkoholreklamer
Efter brud på Markedsføringsloven med alkoholreklamer rettet mod unge under 18 år har tre diskoteker accepteret at betale bøder for i alt 150.000 kr.
Efter tre diskoteker via opslag på Facebook har reklameret for begivenheder med alkohol, hvor unge under 18 år var med i målgruppen, har Forbrugerombudsmanden valgt at uddele bøder for i alt 150.000 kr.
Og alle diskotekerne har accepteret at betale bødeforlæggene.
Diskotekerne Mona i Maribo og TemaBar i Viborg har hver betalt 10.000 kr. for ét opslag.
For diskoteket The Gap beliggende i Aalborg er omfanget noget større. For 13 ulovlige opslag har de indvilget i at betale 130.000 kr. i bøde.
Og der har ikke været så meget at diskutere.
Ifølge markedsføringsloven er enhver form for omtale af alkohol forbudt i reklamer, hvis de retter sig mod unge og børn under 18 år, hvor forbuddet både gælder, hvis det handler om at markedsføre alkoholprodukter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til et salg af øvrige produkter.
TemaBar havde f.eks. annonceret med en ølstafet, hvor øl eller Sommersby sammen med fri entre til diskoteket var med i prisen og havde en aldersgrænse på 16 år, for at man kunne deltage.
I den kontekst har diskotekerne også et strafansvar, selvom de ikke i sidste ende udskænker alkohol til mindreårige, da det er selve markedsføringen af alkohol til personer under 18 år, der strider mod loven.
»Markedsføringsloven er meget klar. Enhver omtale af alkohol er forbudt, når målgruppen er unge under 18 år. De må ikke opfordres til at feste med alkohol via Facebook eller andre sociale medier,« lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden oplyser, at det er foreningen Alkohol og Samfund og Alkoholreklamenævnet, som har klaget over de tre diskoteker.