Erhverv

Tesla får grønt lys til at støbe fundament og afslører billede af den europæiske gigafabrik

Den amerikanske bilproducent Tesla mangler de sidste miljøgodkendelser på vejen mod en europæisk gigafabrik, men nu har de tyske myndigheder sagt god for, at arbejdet med fundamentet alligevel kan begynde.

Det er primært Teslas Model Y, der her er undervejs på samlebåndet, der engang skal produceres på den europæiske gigafabrik ved Berlin. Arkivfoto Grunden er allerede ryddet, og nu må Tesla påbegynde at støbe fundamentet til sin Gigafactory 4 i Grünheide nær Berlin. Foto: Annegret Hilse/Reuters Teslas stifter Elon Musk og Shanghais borgmester Ying Yong ses her ved åbningen af Teslas Y-program i Shanghai i januar i år. Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Selvom den endelige miljøgodkendelse mangler, har Tesla fået tilladelse til at støbe fundamentet til det, der bliver den første europæiske Tesla bilfabrik.

Det skriver Der Spiegel.

Teslas såkaldte »Gigafactory 4« opføres i den tyske delstat Brandenburg 35 km sydøst for Berlin.

Den samlede miljøgodkendelse er ikke på plads, men miljømyndighederne i Brandenburg har alligevel valgt på forskud at give grønt lys til, at Teslas ejer, Elon Musk, kan begynde de første skridt med at opføre selve fabrikken, som primært skal producere Teslas Model 3 og den ny SUV Model Y.

Kort efter Brandenburger Landesumweltamt med hovedsæde i Potsdam tirsdag kom med udmeldingen, var Tesla-grundlæggeren Elon Musk hurtigt på det sociale medie Twitter med et computersimuleret billede, der afslører en model af den kommende fabriks færdige udseende.

Udover fundamentet ligger der i den foreløbige godkendelse, at det er også er muligt for Tesla at udføre vej- og jordarbejde samt påbegynde at opføre bygningsskeletter på den 300 hektar store fabriksgrund.

Det er til gengæld ikke tilladt for Tesla at lave konstruktionsarbejde højere oppe end fundamentpælene og under det jordlag med sten og grus, der leder grundvandet på grunden.

Når opførelsen for alvor kommer i gang, skal det foregå døgnet rundt i treholdsskift. Knap 3.000 bygningsarbejdere og flere end 300 lastbiler skal sørge for, at fabrikken kan stå klar til, at samlebåndene kan begynde at producere biler fra juli næste år.

På Teslas fjerde gigafabrik i rækken ved byen Grünheide nær Berlin skal der årligt produceres 500.000 elbiler.

I dag beskæftiger Tesla omkring 5.500 personer rundt i Europa, men med egentlig bilfabrikation på europæisk jord bliver der tilføjet en arbejdsstyrke på op mod 12.000 personer, der bl.a. indbefatter ingeniører, teknikere og produktionsledere.

At få de sidste miljøgodkendelser i hus har været et sejt træk for Tesla-grundlæggeren Elon Musk, da forskellige natur- og miljøforeninger har været imod opførelsen af bilfabrikken i det store skovområde i Brandenburg, hvor 90 hektar med træer er fjernet for at gøre plads til Teslas fabrik. Modstanderne frygter negative konsekvenser for miljøet.

Da behandlingen af de sidste miljøgodkendelser ikke er endeligt afsluttet og givet til Tesla, sker alt arbejdet og de foreløbige byggetiltag med bl.a. fundamentet på Teslas eget ansvar og risiko, skriver Der Spiegel.

Tesla købte grunden til sin europæiske bilfabrik i slutningen af 2019. I USA ligger der allerede to og i Kina en af samme type gigafabrik.

BRANCHENYT
Læs også