Erhverv

Nu skal skandaleramt Berlin-lufthavn udvides allerede før åbningen

Allerede inden Berlin Brandenburg efter planen åbner i oktober, skal der laves ekstra plads til fly. Det sker før et eneste rutefly overhovedet er landet i den skandaleramte lufthavn.

Berlins nye storlufthavn åbner voldsomt forsinket - og er blevet voldsomt dyrere end forventet. Foto: Burkhard Fraune/picture-alliance/dpa/AP Images

Den skandaleramte Berlin Brandenburg Airport, som skulle have stået klar i 2011, men fortsat er forsinket, har besluttet at udvide antallet af pladser til sine passagerfly, allerede før lufthavnen er åbnet.

Det skriver luftfartsmediet Check-in.

Lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) oplyser ifølge mediet, at man har besluttet at udvide med i alt 16 standpladser, hvor rutefly som Airbus 320 og Boeing 737 skal ’overnatte’ mellem afgange.

Berlins nye lufthavn
  • Ifølge de oprindelige planer skulle lufthavnen Berlin Brandenburg Willy Brandt stå klar i 2011 og koste ca. 2 mia. euro, altså knap 15 mia. kr.
  • Nu lyder prognosen, at dele af lufthavnen formentlig åbner i oktober 2020 til en pris på godt 54 mia. kr.
  • Hvis det lykkes at åbne lufthavnen i oktober 2020, vil den kunne håndtere ca. 38 mio. passagerer.
  • I udgangspunktet skulle Berlins to nuværende og alt for små lufthavne lukke, samtidig med at den nye åbnede. Men det gælder nu kun for lufthavnen i Tegel. I de første par år vil den nærliggende lufthavn Berlin Schönefeld stadigvæk trække en del af læsset.

»Forpladser er den vigtigste ressource for enhver lufthavn. I Tegel led vi længe under det utilstrækkelige antal standpladser. BER ønsker at rette op på denne mangel,« siger Engelbert Lütke Daldrup, adm. direktør i FBB.

Pladserne skal stå klar i slutningen af 2021, og med dem ryger det samlede antal standpladser op på 144. Det er dog ikke første gang, at man har besluttet at lave udvidelser i den nye lufthavn allerede før åbningen.

Efterhånden som flytrafikken og antallet af passagerer et steget over årene, er det således blevet nødvendigt at etablere en terminal 2 som tilføjelse til hovedterminalen. Berlin Brandenburg har dog lovet, at der ikke bør komme yderligere forsinkelser på tale pga. byggeriet, skriver Check-in.

Til det tyske luftfartsmedie Aerotelegraph bekræftede den adm. direktør i FBB, at lufthavnen vil blive klar til den forventede åbningsdato i oktober.

»Hovedterminalen er klar, landingsbanerne er klar, taxivejene er klar, og alle driftstilladelser er på plads,« udtalte Engelbert Lütke Daldrup.

Berlin Brandenburg Airport (BER), som lufthavnen hedder til fulde, har været mere end ni år undervejs. Siden sidste år har åbningsdatoen stået til at være den 31. oktober 2020. Hvis planen holder, står lufthavnen altså for første gang klar til at håndtere passagerer om ganske få måneder.

Lufthavnen er dog blevet forsinket igen og igen på grund af et utal af fejl og skandaler. Over 150.000 små og store byggefejl – flere af dem banale - er undervejs blevet opdaget, og de har kostet både tid og kostet penge at rette.

10 SKØRE FEJL OG MANGLER

Allerede i 2017 morede tabloid-avisen B.Z. sig sig med at lave en liste over de 10 mest tossede brølere, som er blevet begået under bygningen af lufthavnen.

  1. Fra mandag til fredag kører der mellem KL. 2.44 og 3.41 et tomt S-tog gennem banegården, som hører til lufthavnen. Meningen er at undgå, at der dannes skimmel og rust.
  2. Hvert tredje af de 4.000 rum i lufthavnen blev givet et forkert nummer. Under byggearbejdet blev der konstant lavet nye planer, så ingen bevarede overblikket.
  3. Der blev ikke brugt stål nok, da parkeringsdækkene blev bygget. Samtidig står de bærende søjler for langt fra hinanden. Resultatet er, at dækkene ”hænger” på midten - og har revner.
  4. Rulletrappen fra den underjordiske banegård og op til terminalen var tre-fire trin for kort. Der måtte bygges ekstra trin.
  5. Nogle steder var røgdetektorerne så beskidte af byggestøv og mørtel, at der ikke ville blive sendt noget alarmsignal ved brand. Mange steder glemte man også at installere detektorer.
  6. Ingen af de automatisk åbnende døre havde en strømforsyning.
  7. I nogle terminalernes loftsområder var der ikke lavet plads til videoovervågningskameraer.
  8. På toiletterne brugte man de forkerte rawplugs til toiletpapirholderne. Det betød, at de faldt ud af væggene.
  9. Problemer med at styre lyset inden døre betød, at lyset var tændt både dag og nat i lufthavnen.
  10. For at undgå skimmel og støv bliver der hver dag tændt og lukket – manuelt – for alle vandhaner. Også vinduerne bliver åbnet og lukket igen.

Kilde: B.Z.

Det har betydet, at Berlin Brandenburg Airport nu har stået tom i over 3.000 dage og altså endnu ikke har erstattet Berlins to andre lufthavne, Tegel og Schönefeld, hvilket ellers har været planen med den nye lufthavn. Siden er det blevet besluttet, at Tegel ikke skal lukke ned alligevel.

Fra begyndelsen skal den nye Berlin Brandenburg Airport kunne betjene 38 mio. passagerer om året. Siden vil flere terminaler blive færdige og taget i brug, og i 2040 skal 55 mio. passagerer kunne flyve til og fra Berlin.

BRANCHENYT
Læs også