Erhverv

Priskrigen er tabt på forhånd: Danske virksomheder skal være strategiske i kampen mod Amazon

Danske detailvirksomheder skal kun tage priskampen op på strategisk vigtige produkter.

Jeff Bezos har bygget Amazon op til at være verdens førende handelsplads. I mellemtiden er han personligt blevet verdens rigeste mand. (AP Photo/Ted S. Warren, File)

Internetgiganten Amazon rykker mod Danmark, og det kan komme til at betyde en hård konkurrence for den danske detailhandel.

»Det bliver rigtig svært for mange danske virksomheder at klare sig i konkurrencen mod Amazon. Erfaringer fra udlandet tyder på, at Amazons indtog på det danske marked vil koste arbejdspladser i de kendte danske kæder,« siger Nicolai Broby Eckert, konsulent med speciale i priser og forbrugeradfærd hos konsulenthuset Simon-Kucher & Partners, i en pressemeddelelse.

Han mener dog ikke, at det nødvendigvis ser helt sort ud for dansk detailhandel. Men ligegyldigt hvad, er Amazons indtog på det danske marked noget, de danske virksomheder bliver nødt til at forholde sig til.

De skal differentiere sig, mener han. Og så skal de tage kampen op med Amazon på strategisk vigtige steder, da de færreste har musklerne til at kunne vinde en brydekamp på priser mod handelsgiganten.

»Som dansk virksomhed vil man i en priskrig være oppe mod så stærke kræfter, at krigen er tabt på forhånd. Man bør derimod matche Amazons priser på de få produkter, som afgør kundernes opfattelse af, om man kan konkurrere på pris. Hvis disse få produkter er prissat konkurrencedygtigt, vil man kunne hente indtjening på andre produkter, som forbrugerne ikke i samme grad er prisbevidste om,« lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.

Desuden vurderer han, at det bliver afgørende for danske virksomheder, at de får skabt interaktion med kunderne via loyalitetsprogrammer. Amazon har haft succes med Amazon Prime, og lignende loyalitetsprogrammer kan blive nødvendige for danske butikker, hvis de skal kunne holde på kunderne.

Interaktion med kunderne bliver et nøglebegreb.

»Noget af det allermest afgørende fremover bliver kundernes tillid og tilfredshed. Derfor bør danske virksomheder arbejde endnu mere målrettet for at motivere kunder til at give positiv feedback blandt andet på sociale medier og på bedømmelsessider som eksempelvis Trustpilot,« siger Nicolai Broby Eckert.

Amazon blev stiftet i 1994 som en netbutik for bøger af Jeff Bezos og hans daværende kone MacKenzie Bezos. I dag sidder Amazon på omkring 40 pct. af al onlinehandel i USA.

BRANCHENYT
Læs også