Erhverv

Minimum satsede forkert og tabte stort

En omstilling blev ikke den succes, modeselskabet Minimum havde regnet med, men nu er selskabet igen på ret kurs.

Tøjmærket Minimum A/S havde ikke succes i 2019, der blev et utilfredsstillende år for modeselskabet.

Bundlinjen endte på et underskud på 9,2 mio. kr., mens bruttofortjenesten blev mere end halveret fra 44,5 mio. kr. i 2018 til 21,6 mio. kr. i 2019.

Minimum startede for 23 år siden som en tøjbutik i Aarhus, men har i dag et internationalt tøjbrand under vingerne sammen med cirka 50 ansatte.

Det nedslående resultat er ifølge selskabet en direkte konsekvens af en omstilling, som nu anses for at være forbi. Kunderne var simpelthen ikke med på de idéer, modeselskabet lancerede.

»Vores branche lever af modet til konstant at forandre den måde, vi driver en forretning på, hvilket Minimum A/S om nogen har dyrket igennem årene. Ofte går forandringer godt, men nogle gange rammer man ikke rigtigt, og vi kan konstatere, at den positioneringsændring, vi gennemførte for Minimum til foråret 2019, hører til de sidste. Vores kunder ville ganske enkelt hellere have det Minimum, de kendte, frem for det nye, hvilket vi kun kan være glade for,« siger adm. direktør Steen Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Minimum startede 2020 positivt, og årets budgetterede indtjening før skat (EBITDA) blev nået allerede i februar.

Covid-19 gav problemer i marts og april, men siden maj har selskabet alligevel været tilbage på budget måned for måned, og ambitionerne for et positivt resultat for 2020 opretholdes.

På grund af covid-19 valgte Minimum A/S at fremskynde en række initiativer på blandt andet brandets største marked, Tyskland. Også designprofilen for herrelinjen er blevet styrket, mens kollektionerne er blevet skærpet ind.

»Vi fokuserer frem for alt på at få forudsætningerne for succes på plads. Skaber man forudsætningerne, så kommer resultaterne lettere, og vi er ved at være der igen. Covid-19 har naturligvis udsat vores planer lidt og ændret på nogle prioriteringer, men på sigt gør dette kun vores muligheder bedre, fordi vi har forberedt os på forandring,« siger adm. direktør Steen Engelbrecht i pressemeddelelsen.

BRANCHENYT
Læs også