Erhverv

Tysk anklager dropper undersøgelse af FT-journalister i Wirecard-skandalen

En længerevarende undersøgelse af to Financial Times-journalister er nu ovre. Anklageren dropper alle undersøgelser.

Wirecard er en af Tysklands største erhvervsskandaler i nyere tid. Foto: AP/Matthias Schrader.

To Financial Times-journalister kan nu glæde sig over, at alle anklager mod dem er blevet droppet. Det skriver Financial Times.

Sagen handler kort fortalt om, at det tyske finanstilsyn, Bafin, havde bedt anklageren i München, Tyskland, om at undersøge de to journalister for potentielt markedsmisbrug i deres dækning af Wirecard.

Bafin udtaler ifølge Financial Times, at myndigheden ikke har nogen indvendinger mod, at anklageren dropper undersøgelsen af de to journalister. Dermed tyder alt på, at sagen er lukket.

Anklageren oplyser ifølge Financial Times, at mediets dækning »generelt er korrekt, og i hvert fald set ud fra et perspektiv om, hvilken information der var til rådighed på tidspunktet. Her var det hverken falskt eller misledende. Der var ingen direkte kontakt til short sellers,« skriver mediet altså.

Sagen begyndte i april 2019, hvor de to journalister, Dan McCrum og Stefania Palma, blev stævnet af Bafin, efter at mediet tidligere havde publiceret artikler om, at Wirecard kunstigt havde pustet omsætningen op.

Netop de artikler vil Wirecard-aktien til at falde kraftigt.

»Der var ingen indikationer af, at de anklagede parter selv bevidst har videregivet information og tidspunkt for deres artikler til tredjepart og dermed skulle have videregivet information,« hedder det bl.a. i en udtalelse fra anklageren ifølge Financial Times.

Det hele gik bedst for Wirecard, var selskabet enorme 180 mia. kr. værd, men virksomheden blev ramt af insolvens i juni, efter at 14 mia. kr. forsvandt i en regnskabsskandale. Kollapset er blevet betegnet som en af de største erhvervsskandaler i Tyskland i nyere tid.

BRANCHENYT
Læs også